Svar: Ammeinterval
13. februar 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Kristine
Du kan ikke regne med faste intervaller, når du ammer. NOgle børn spiser meget rytmisk og man kan nærmest sætte et ur efter dem, men andre gør ikke.
Som du sikkert ved, så består mælken jo af flere forskellige dele, hvor den første del slukker tørsten. Det er derfor normal, at børn som bliver ammet, melder sig og sutter kortvarrigt, simpelthen for at få slukket tørsten. Det skal de naturligvis have lov til og så skal man bare huske at lægge til på samme side igen, når de skal have deres egentlige måltid.
Du skriver at din søn om aftenen godt kan sove 6 timer. Hvis du gerne vil ændre rytmen, så de 6 sammenhængende timer ligger om natten i stedet, så kan med fordel forsøge at give din søn en ammetår, før du selv går i seng. Simpelthen lade ham spise, imens han sover, men så han bliver fyldt op og derfor tager et længere stræk om natten.
Da amningen hos jer fungerer godt, så synes jeg at det ville være en dårlig idé at begynde at give ham en flaske om aftenen. At give en flaske i stedet for at amme, vil nedsætte din mælkeproduktion.
Med hensyn til selve amningen, så kan det være en god idé at amme fra et bryst, evt. skifte stilling undervejs, men at lade din søn die så længe han vil på en side. Hvis han så falder i søvn, så kan du vække ham ved at skifte ham og tilbyde ham toppen fra den anden side. Næste gang han skal ammes, så giver du ham den side, hvor han har taget toppen, lader ham "tømme" den, vækker ham og tilbyder toppen fra den anden side. På den måde får du stimuleret begge sider og du er sikker på at han er helt mæt. At få toppen fra den anden side, er bare et tilbud til ham og ikke en nødvendighed.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske