Svar: Ammeproblemer og ammestop
12. februar 2004
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Sikke en fortælling, hvor har du dog kæmpet og det skal du virkelig klappe dig selv på skulderen for!
Der er et par ting jeg lige vil nævne omkring amning. For det første er en del kvinder i stand til at amme kun fra et bryst. Mælkemængden i et bryst bliver således øget og nedsættes eller stopper helt på den andet. Hvis du forestiller dig tvillinger, så får de også mad fra et bryst og kan trives på dette. I princippet kan du derfor godt være heldig at droppe amningen på venstre og nøjes med at amme fra højre.
Dernæst vil jeg sige at du godt kan malke ud fra venstre. Når din dreng dier hos dig er hans tunge ru og den slider på vorten. Det gør en malkemaskine ikke og kan derfor være noget blidere at bruge end din dreng.
Hvis du kunne tænke dig at forsøge amning kun fra en side, så bliver du ved med at lægge til på højre side som nu + på de tidspunkter, hvor han normalt ville spise fra venstre side. I stedet for at amme på venstre side, bruger du så en malkemaskine for at få "tømt" brystet. Hvis du f.eks. ammer ca 3 gange dagligt på venstre side, så kan du i begyndelsen malke ud tre gange dagligt. Når du har gjort det i et par dage, så nedsætter du hyppigheden til to gange dagligt osv. Princippet er at jo mindre du stimulerer brystet, jo mindre mælk kommer der.
Hvis du vælger helt at stoppe amning, så kan du tage de piller du har fået af lægen. Nu ved jeg jo ikke hvad, det er for et præparat du hear fået, men ofte vil man skulle tage pillerne over tre dage. Når du begynder med pillerne, er det vigtigt at du samtidig malker ud, så du igen får "tømt" brystet og igen langsom skruer ned for hyppigheden af udmalkning.
Med hensyn til at give flaske, så afhænger det jo af, om din dreng overhovedet er interesseret i flasken eller foretrækker "den ægte vare". Derudover så skriver du at han har eksem og det ville jo derfor være ønskeligt, hvis du kunne fortsætte med modermælken...men jeg kan sagtens forstå at du er ved at give op:o)
Hvis du f.eks. vælger kun at amme fra højre side og ikke ønsker eller kan skabe yderligere mælkedannelse her, så kan du jo gøre det at du ammer fra højre side, som du plejer og så supplerer med en flaske efterfølgende. På den måde kan du også vænne ham til flasken, når han ikke er alt for utålmodig og meget sulten.
I begyndelsen kan det også være en god idé at det er far som giver flasken, fordi der så ikke er nogle bryster der forvirrer. Derudover kan du med fordel malke lidt af din egen mælk ud (f.eks. fra ve. side) og lade ham få det på flaske, så smagen er den samme.
Håber at lidt af ovenstående vil hjælpe jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med det hele, hvad enten du vælger det ene eller det andet.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske