Svar: Manglende vægtøgning - 6 mdr.
11. februar 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Cathrine
Sålænge din søn ikke taber sig, men følger sin kurve, udvikler sig som han skal og i det hele taget virker glad og tilfreds, så må du gå ud fra at han trives.
Vi er jo alle forskellige og som du selv skriver så ligner børn jo deres forældre:o)
Det er altid en god idé at give små men hyppige måltider. Og du skal endelig huske at give ham fedtstof i den grød/mos du laver. Hvis du giver ham mælk ud over amning, så skal dette være sødmælk. Yoghurt skal ligeledes være sødmælksbaseret.
Når han bliver ca 7 mdr. kan du øge ham til 4 måltider mad. En madplan kunne se sådan her ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: grød, evt. med lidt frugtmos på og mælk i kop eller bryst efterfølgende.
Frokost: grøntsagsmos med kød eller fisk og mælk i kop eller bryst efterfølgende.
Eftermiddag: grød og mælk i kop eller bryst efterfølgende.
Aften: grøntsagsmos med kød eller fisk og evt. frugtgrød med mælk til dessert.
Sen aften: bryst
Hvis du er meget bekymret og det vil hjælpe at gå til lægen, så kan du naturligvis altid gøre dette. Men ud fra din beskrivelse, så kan du jo ikke gøre mere end du allerede gør:o) Og som lægen også ligesom har ladet skinde igennem, så må du nok leve med at han ikke hører til de store.
Der er et gammel ordsprog som lyder: Hellere lille og vågen, end stor og soven.
Fortsat held og lykke med ham og med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske