Svar: Overgang til mos og vælling
10. december 2007
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det er fint at din datter nu er overgået til fuld mme og hvor er det flot at det lykkedes dig at malke ud til hun var ca 4 måneder, som du jo så gerne ville:o)
Det er rigtigt at vælling i princippet er det samme som en tynd grød og derfor kan det hos nogle børn mætte lidt mere end almindelig modermælkserstatning. Vælling hører dog til det der hedder tilskudsblandinger og er ikke noget børn skal have. Vælling kan faktisk springes over!
Men mange vælger at give deres barn lidt vælling ofte inden natten fordi barnet får vælling på en flaske og derfor kan indtage en større mængde end hvis barnet kun fik grød. Når man starter med grød, så begynder man meget i det små, det er meget vigtigt at barnet ikke overfodres, men at tarmsystemet får lov til at følge med, det er altså kun 4-5 tsk man giver i starten og det mætter således ikke på samme måde som vælling, der kan være lidt mildere for maven. Mange vælger således at bruge vælling som en lidt blidere overgang.
Så for at svare på dine spørgsmål, så skal du ikke starte med grød og vælling. Det kan du gøre, for at se om det hjælper din datter til at sove bedre. Du kan i givet fald så give lidt grød i løbet af formiddagen eller til frokost og så give en flaske vælling til natten eller sen aften.
Nogle gange virker vælling rigtig godt og barnet sover godt, hvis vællingen gives f.eks. kl. 22. Andre gange så har det ingen effekt og at proppe barnet for meget inden sengetid kan have modsatte effekt og faktisk give mere uro. Det ved man dog først, når man har prøvet det og derfor vil det være fint at du forsøger dig lidt frem og ser hvad løsninger der passer bedst til jer.
I alderen 4-6 måneder må man max give barnet 2 flasker vælling i døgnet. Dette skyldes at barnets hovedindtag fortsat skal være mælk og at vælling ikke er et fuldgyldigt produkt som modermælkserstatning er. Vælling hører som sagt under betegnelsen tilskudsblanding. Vælling har som regel et højere indhold af protein og mineraler, som der ikke er faglig begrundelse for at tilføre barnet. Overskud af indgivet protein og mineraler bidreager til en øgning af affaldsstoffer, der skal udskilles med urinen.
Børn må således heller ikke starte ud med at få flere grødmåltider. De starter med 4-5 tsk på et tidspunkt af dagen og øger dette indtag stille og roligt. Først når barnet begynder at kunne spise mellem 1/2-3/4 dl. grød øges til 2 gange dagligt. Når man begynder med skemad 4 måneder gammel, så tager det lidt længere tid end hvis man først starter når man er 6 måneder gammel og ofte er det først omkring 6 måneders alderen at man øger til 3 måltider dagligt.
Så længe din datter er under 6 måneder vil det derfor også ofte være sådan at et grødmåltid skal efterfølges af en flaske og det vil under alle omstændigheder være relevant at du tilbyder hende flasken. Så må du tro på at hun selv kan regulere og at hun en dag siger "nej tak", fordi hun er mæt nok og først der kan du begynde at springe flasken over.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske