Svar: Udeblivende afføring
10. december 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Dorte
Det er normalt at børn der bliver ammet kan have flere dage imellem deres afføringer og op til 10 dage er okay. Meget mere synes jeg dog heller ikke hun skal have - 14 dage synes jeg er max ellers synes jeg at I skal give hende lidt laktulose, for at se om det kan sætte lidt gang i maven. Hvis hun har mere end 10-14 dage imellem sine afføringer, så synes jeg I skal have lægens ord for at det er okay.
Når børn kan have lang tid imellem deres afføringer, når de bliver ammet, så skyldes det at der ikke er ret mange affaldsstoffer i modermælk. Barnet optager stort set alt, hvad der er i mælken og der er således ikke noget at udskille som afføring. Derimod, når børn får modermælkserstatning, så er det vigtigt at barnet kommer af med affaldsstofferne og her bør barnet have afføring mindst en gang i døgnet.
Man skal naturligvis altid se på, hvordan barnet har det og her tænker jeg at det er vigtigt at du fortæller at hun har det godt og virker helt upåvirket. Hvis hun var ked af det, græd en del, lå og trak sig sammen og virkede smerteforpint, så skal man naturligvis ikke lade gå så længe, men skal så behandle med lactulose noget før, men når hun er upåvirket, så er det okay at se tiden lidt an. Igen synes jeg dog at 14 dage er max. og ellers så tal med lægen.
Man kan godt nogle gange være nødt til at rectalstimulere, som I også har forsøgt og det er okay. Det kræver dog at afføringen sidder lige indenfor i endetarmen, hvis det skal virke rigtigt og gør den ikke det, så hjælper det ikke så meget. Det er godt at I giver hende mavemassage, cykler med benene osv. bliv endelig ved med det.
Måske har hun allerede haft afføring (helt op til nakken), her hvor jeg svarer jer? :o)
Fortsat held og lykke med hende og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske