Svar: Hvorfor sover min ene tvilling dårligt?
2. juni 2003
Alder:
8 mdr.
Kære Trold
Selvom dine døtre er tvillinger kan de godt være meget forskellige. De kan lære og opfatte ting på forskellig måde og dermed også bearbejde dagens oplevelser på forskellig vis gennem natten. Man inddeler normalt søvnen i to faser. Den lette søvn kaldes REM søvn og den dybe fase kaldes non-REM søvn. Drømme, som er bearbejdelser af dagens oplevelser, finder sted under den lette REM søvn.
Børn sover ofte meget uroligt. De bevæger sig, laver suttebevægelser og kan også smågræde i søvne - det er helt normalt og ofte kan man ved at give lidt tid se at barnet falder til ro igen af sig selv.
Når børn vågner meget eller er grædende når de ligger ned, skal man altid være opmærksom på, om de har en infektion, for eksempel i ørerne. At få tænder kan også være årsag til at børnene vågner hyppigere end tidligere.
En mulighed er også at dine piger har fået den vane at græde for at få sutten. Her kan du eventuelt trække en stofble igennem sutten. Det kan støtte sutten ved munden så barnet ikke så nemt taber den og det kan også gøre det nemmere for barnet selv at finde sutten.
Du skal også være opmærksom på, at børn i 8 måneders alderen begynder at adskille sig fra deres mor. Fra at have været fuldstændig afhængige af dig, skal de nu til at bevæge sig ud af den trygge favn og begynde at kravle rundt og opleve på en ny måde. Dine døtre vil stadig have behov for at vide at du er i nærheden og de vil også begynde at reagere mere bevidst reserveret. De vil ikke længere bare acceptere at komme i favnen på en fremmed. Det er en helt naturlig del af deres udvikling, som giver dem mange nye oplevelser at forholde sig til. Derfor er der ikke noget usædvanligt i at de 6 måneder gamle sov igennem om natten, og at de sover mere uroligt nu.
Pigernes sovemønster lyder i øvrigt meget fint. Børn i deres alder har brug for en lur både om formiddagen og om eftermiddagen.
Jeg tror umiddelbart ikke, at den urolige søvn skyldes kosten, men da pigerne nu er 8 måneder er det hensigtsmæssigt, at de begynder at få en mere varieret kost og spise det samme som forældrene.
Held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske