Svar: Stop med modermælkserstatning
10. februar 2004
Alder:
13 mdr.
Kære Gitte Simonsen
Der er ingen grund til at give modermælkserstatning til jeres søn, når han nu er 13 mdr. gammel. I stedet kan I give ham sødmælk af kop.
Med hensyn til stop med flaske, så behøver han heller ikke at få flaske morgen og aften, men kan i princippet drikke af en kop. Med den alder han har er der dog en masse vane/rutine og dermed tryghed i at få en flaske og han vil måske protestere, hvis I tager den fra ham. Men nogle gange bliver man forbavset over, hvor hurtigt børn glemmer den slags.
Hvis I vælger at fortsætte med flasken, så synes jeg at I skal skifte indholdet ud med vand. Men I kunne jo også vælge at sløjfe flasken helt og kun give kop. Det kommer an på hvad I har det bedst med:o) På et tidspunkt vil det jo give sig selv mht flasken, for flaskesutter bliver jo slidt, og hvis der ikke bliver købt nye, ja så er den mulighed jo udelukket.
I skal naturligvis sørge for at han får sit mælkebehov dækket i løbet af dagen og så skabe en anden rytme, en ny vane, som han vil finde tryghed ved fremover og som ikke inkluderer en flaske.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske