Svar: Kost, kost og atter kost
10. februar 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Annemor
Tak for dine søde ord. det er rigtig dejligt også at kunne hjælpe jer der bor i udlandet:o)
Viktorias madplan ser umiddelbart fin ud. Du kunne evt. give lidt ekstra i løbet af formiddagen, men så længe hun sover på dette tidspunkt er det dog lidt svært, så det er fint synes jeg.
Mange børn har behov for grød også om eftermiddagen frem til 9 mdr.´s alderen og gerne grød om morgenen også selvom de bliver langt ældre. Barnet bliver således ikke for gammelt til at få grød.
Ønsker du at skifte grøden om eftermiddagen ud, kan du f.eks. give en portion yoghurt med drys i stedet. Den yoghurt du vælger skal være baseret på sødmælk, dvs. have en fedtprocent på 3,5. Du skal derfor undgå diverse light produkter. Jeg kender ikke den yoghurt du spørger til, men det er altid en god idé at tjekke indholdsdeklarationer, når man vælger produkter til børn:o)
Det er fint at fortsætte med modermælkserstatningspulver, sålænge Vikrotia er under 9 mdr. Fra 9 mdr. og frem mod et års alderen nedsættes mælkeindtaget til 500 ml dagligt, som også vil være behovet tiden fremover. I takt med at mælkebehovet nedsættes kan du undgå brug af pulver i maden.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske