Svar: Manglende appetit - 13 mdr.
10. februar 2004
Alder:
13 mdr.
Hej Ulla
Netop fordi børn fra 1 års alderen ofte er småtspisende og ingen interesse har i at prøve nyt, er det utroligt vigtigt at få dannet nogle gode kostvaner før 1 års alderen, hvilket I jo har haft.
Jeg tror at din datters manglende spiselyst hænger sammen med både hendes alder og det at hun har været syg. Det bedste du kan gøre er at tilbyde hende små hyppige måltider, lave lidt kræsemad og lade det glide ned som glider ned, uden at presse hende.
Med hensyn til din madplan, så er jeg lidt i tvivl. Du skriver at hun får toastbrød, kiks og minimeal. Det er fødevarer som kan have et højt indhold af sukker og meget lidt god energi. Der findes dog også produkter som er udemærkede, så om jeg synes om det afhænger af, hvad du køber og hvor tit hun får det. Problemet med de sukkerholdige produkter er jo at det tager sultfølelsen og derfor fylder op for den egentlige mad. Det samme gælder saftevand og lignende.
Derudover så savner jeg grøntsagerne i hendes kost. Hvis du kan få hende til at spise lidt ærter, majs, pebberfrugt, agurk, tomat som tilbehør til rugbrød eller boller eller give det lidt ind imellem, f.eks. også sammen med kiks om formiddagen eller som lidt ekstra før aftensmaden, så behøver ud ikke bekymre dig over, hvorvidt hun spiser ½ eller 1 kartoffel om aftenen.
Ellers synes jeg at hendes madplan ser fin. Måtte bare lige nævne det med sukker og grøntsager:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske