Svar: Mælk nok? - 5 mdr.
10. februar 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Michala
Som jeg læser dit brev, så vil du fortsat gerne amme og det synes jeg er en rigtig god idé, både fordi det er hyggeligt, rart og bekvemt for jer begge, men også fordi at ammemælk som regel ikke virker stoppende på samme måde som erstatning.
Når man ammer, har man naturligvis ikke kontrol med, hvor meget barnet egentlig får, i forhold til når man giver flaske. De fleste kvinder har dog mest mælk om morgenen, efter at have sovet om natten. Det kan derfor godt være at din datter får mere mælk om morgenen end du regner med, men flere hundrede ml bliver det jo nok ikke til trods alt:o)
Når du nu gerne vil amme, hvorfor giver du så din datter vælling om eftermiddagen og erstatning om natten? For mig at se kan du fint bibeholde de tre skemåltider og amme både morgen, eftermiddag og nat. Netop det at amme om natten er også med til at øge mælkeproduktionen, da man om natten producerer mere mælkestimulerende hormon.
Jeg synes derfor ikke at du skal putte flere måltider ind i løbet af dagen, men amme din datter i stedet for at give erstatning. Hvis du ammer hende tre gange om dagen og derudover sørger for at den grød og mos hun får er lavet på mælk, så skulle hendes behov være dækket ind. Du kan også tilbyde hende brystet efter et grød/mos måltid, hvis du har lyst til det.
Med hensyn til natamning, så ved jeg godt at lige så snart hun bliver 6 mdr. så har hun ikke et ernæringsmæssigt behov for mælk om natten, men netop nu, hvor hun har hård mave og du, som jeg læser det, gerne vil øge din mælkeproduktion, så vil natamning være en god ting.
Med hensyn til laktulose, så er dette ikke skadeligt for hende. Det består hovedsageligt at sukker. Hun skal naturligvis ikke have det i årevis, men mon ikke du får hendes mave igang efterhånden som hun bliver større.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske