Brev:
Vudering af mad for 6 mdr. gammel dreng
3. december 2007
Alder:
6 mdr.
Vudering af mad for 6 mdr. gammel dreng
Hej Helen
Så er jeg på banen igen. Vil dog starte med at sige at tingene er meget bedre her nu. Sebastian har godt nok været indlagt med endnu en gang nyrebækken betændelse siden jeg sidst skrev, men er nu ellers en ret glad lille gut.
Han er nu på forebyggende penicillin det næste halve år og vi krydser fingre for at det kan holde nye infektioner væk. Desværre holder det ikke alt andet væk (-: Derefter skal han undersøges ved en scanning, for at se om hans nyre har taget skade. De vil så tage stilling til om han skal fortsætte på medicinen.
Hans dagssøvn er noget svingende. Nogle gange sover han op til 3,5 time i rap, men normalen er nu kun godt en time men til gengæld af 3 til 4 gange. Ret irriterende da han ret hurtige efter en kort lur bliver muggen og pylleret. De dage hvor det lykkes at få 2 lange lure er klart de bedste, men med lidt held kommer han vel efter det.
Vores nætter er da i det mindste blevet helt gode. Oftest kommer han i seng omkring 20.30 og vågner så 1 til 2 gange i løbet af natten. Står op mellem 7 og 8. Han når at spise ca. 250-300 ml mme i løbet af natten.
Han er nu næsten 6 måneder (09-06-07) og vi har jævnligt igennem den sidste måned prøvet at give ham skemad. Det er han bare ikke med på! Han rimper munden sammen og vender hovedet væk. Insisterer vi og giver ham noget alligevel spiser han det rent faktisk ofte. Ikke store mængder, men måske 4-5 skefulde. Han gør faktisk ofte det sammen overfor flasken. Viser alle tegn på sult men når han får flasken så nægter han den. Når vi ”propper” den i munden på ham og nøder ham ja så ryger der ofte 150-200 ml ned.
Hvordan takler vi det. Vil gerne snart at han får noget mere fast føde. Han har rundet de 8,5 kg og er vældig aktiv. Spiser vel mellem 1000 og 1200 ml mme/vælling i døgnet så appetit har han. Men hvordan gør vi ham glad for skemaden? Vi har prøvet en god del forskellige typer mad. Tynd/tyk, købt og hjemmelavet. Grød og mos… men ”Nej tak” er hans melding.
Vi har snakket om det mon hænger sammen med den efterhånden ret store mængde medicin vi har været nødt til at give ham. Når han har været syg har han jo, efter behandling med intravenøs penicillin, 3 gange i døgnet fået en oral opløsning. Og nu får han jo hver aften noget han ikke kan lide. Han tager det pænere og pænere, men ingen tvivl om at han ikke kan lide det. Har smagt det selv og syndes nu ikke at det smager af ret meget, men for ham er det ikke rart. Han får det på puslebordet og med en sprøjte for at det skal være så langt fra madsituationen som muligt.
Hvad syndes du. Skal vi bare lade ham fortsætte lidt længere med mælk og droppe skemaden for en tid igen eller har du nogle ideer til hvordan vi gør det interessant. Pt er det eneste der virker bare lidt at lade storesøster gøre det. Han forguder hende simpelthen! Men en 3,5 årig skal ikke jo ikke hænge på det. Og det er jo heller ikke meget der rent faktisk rammer munden… Men sødt er det nu.
Lige et ekstra spørgsmål. Jeg har de sidste par dage lagt mærke til at han har en gul belægning på tungen. Ikke at det ser ud til at genere ham, men det undrer mig. Hvad kan det være?
Med venlig hilsen
Rie