Brev:
Når far afløser mor på barsel, hvad med mælk
2. december 2007
Alder:
6 mdr.
Når far afløser mor på barsel, hvad med mælk
Kære Helen,
Tiden flyver… og mor skal starte på arbejde efter jul, hvor far så tager over og går på barsel. Men hvordan skal vi gribe det an?
Vores datter er 6 måneder nu, og vil altså være 7 måneder når jeg starter på at arbejde.
Vores dagsplan ser nogenlunde sådan ud:
7.00/7.30 Står op
8.00 ca. 1 dl majsgrød med frugtmos + vand af kop
9.00 amme
9.30 – 10.45 formiddagslur
12.00 ca. 1 dl risgrød med enten grønsags- eller frugtmos + vand af kop
12.45 amme
13.15 – 14.45 middagslur (gåtur i barnevogn)
15.30 amme
16.30 – 17.00 eftermiddagslur
18.00 ca. 1 dl grøntsagsmos + vand af kop
19.00 amme
19.45 sove
22.45 amme
02.00 amme
04.30 amme
06.30 amme
Som du kan se ammer jeg stadig rigtig mange gange om natten, men jeg synes ikke rigtig at det er effektive amninger. De fleste gange falder hun hurtigt i søvn. Derfor ville jeg meget gerne skære nat-amningerne ned til en gang før midnat og en gang efter midnat, men jeg synes det er svært at få hende til at falde til ro om natten uden at lægge hende til brystet. Det er ikke fordi hun er vågen og græder, men bare urolig, så for at hun ikke skal vågne rigtig op har jeg lagt hende til.
Da jeg som sagt skal starte på at arbejde til januar er jeg klar over at vi må fastholde en enkelt natamning sammen med morgen og aften amning i starten, men kan hun nøjes med at min mand giver hende mme af kop i løbet af dagen?
Hun spiser rigtig godt af ske-maden, og kan lide det, så nu hvor hun er blevet 6 måneder begynder vi at give hende havregrød om morgenen, Jeg har også tænkt på om jeg kan give hende lidt mos eller noget andet end mælk om eftermiddagen? Det er ved hendes aftensmåltid at vi vil introducere fisk og kød snart, men er det bedst at blande det direkte i mosen eller skal hun have det ved siden af mosen for at få en oplevelse af smagen i sig selv?
Hun har ikke fået tænder endnu, men de er så småt på vej tror vi. Hendes gummer klør meget og de får en ordentlig skrubbe-tur med legetøjet en gang imellem.
Vores datter sover 3 gange dagligt nu, men relativt korte lure – sjældent over 1 time, ad gangen med mindre jeg går tur med barnevognen, hvilket jeg så gør hver dag for at få hende til at tage et lidt længere stræk – men skal hun fortsætte med 3 lure, når de er så korte, eller skal vi prøve at gå ned til 2 daglige lure?
Vores datter er en rigtig glad og livlig pige. Hun er meget god motorisk vender og drejer sig i alle retninger og gør energiske forsøg på at kravle. Hun er enormt snaksaglig og giver massere af kys og kram – men helst til mor, for det er jo mig der er hjemme hele dagen.
Har du et godt råd til hvordan vi bedst laver skiftet fra at jeg går hjemme til at min mand går hjemme? Vi har godt 2 ugers overlap.
Venlig hilsen
Familien Andersen