Svar: Indsovning fortsat
2. december 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Karen
Dejligt at høre at det går bedre med kolikken og at I har fået lidt mere ro på hjemme:o)
Mange børn begynder netop omkring 3 måneders alderen - nogen lidt før, andre lidt senere, - at få det man kalder for ulvetimen om aftenen. Det vil sige et times tid, hvor barnet er træt, græder og ikke rigtigt kan trøstes eller finde roen, overgive sig til søvnen.
Det handler ofte om at børn netop i denne alder, er utroligt opmærksomme på verden. De hører og ser meget, føler rigtig meget med, fornemmer mere og mere tydeligt om de er hjemme eller ude og alle de indtryk de får, har de svært ved at kapere. Samtidig har de stadig rigtig svært ved at fornemme hvorvidt de er trætte eller skal være vågne, ligesom de også kan have lidt svært ved at finde ud af om de skal spise eller følge med i verden...
Ofte går det rigtig godt med at falde i søvn først på dagen, her er der ikke sket så meget, der er mest ro på osv. men sidst på dagen skal flere indtryk bearbejdes, der er lidt mere travlt, mere mad og praktiske ting, der skal laves, far kommer måske hjem fra arbejde osv. og alt dette påvirker naturligvis barnet.
Det kan hjælpe i en periode at gå afsides med jeres dreng, når han skal sove. Altså gå ind i soveværelset med ham. Lægge dig ned med ham osv. Det kan også være en god idé at forsøge at lave maden klar i løbet af dagen, så du er mere rolig og afslappet om aftenen og ikke har for travlt, det kan hjælpe at far ikke forventer for meget og kræver alt for stor kontakt, men måske bare stiller sig til rådighed med at bære lidt rundt på jeres dreng, evt. giver ham et bad eller lignende - stille og rolige ting.
Det er altså en fase I skal igennem, det har en naturlig forklaring og det ændrer sig igen. Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre og giver lidt ro i sjælen:o)
Fortsat held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske