Brev:
Indsovning fortsat
2. december 2007
Alder:
3 mdr.
Indsovning fortsat
Kære Helen,
Tusind tak for dit svar om indsovning - jeg har dog et lille opfølgende spørgsmål.
Først kan jeg sige, at det føles som om miraklernes tid ikke er forbi endnu. Vores lille drengs maveproblemer er nu stort set væk, og i takt med at de er forsvundet er vi nu også ved at have en daglig rutine.
Uden at kunne sætte faste klokkeslet på det, så står han op om morgenen,
er vågen en halvanden times tid,
sover en 3 kvarter i løbet af formiddagen,
vågner igen en halvanden til to timers tid,
sover til middag ca. 3 timer,
er vågen ca. 2 timer,
sover igen ca. 3 kvarter
er vågen ca. 2 timer
og natputtes herefter (typisk et sted mellem 19.30 og 20.30)
Mit spørgsmål er i relation til, at det typisk bliver sværere og sværere at lægge ham til at sove i løbet af dagen. Om formiddagen går det nemt og han kan ofte lægges i barnevognen, hvor han så falder i søvn af sig selv.
Om aftenen er det til gengæld svært. Vores natputte-ritual er, at han får skiftet ble, får nattøj på, ammes, lægges i sin lille sovepose og holdes/vugges herefter til han falder i søvn og kan lægges i sin seng.
Men...når han ligger i mine arme og er næsten ved at falde i søvn, begynder han pludseligt at græde meget voldsomt. Han græder sådan en 10 min. nogle gange op til 20 min. for derefter at falde i søvn.
Hvorfor græder han sådan? er det noget vi kan gøre for at undgå det? Skal vi ændre i vores putteritual? Lige nu føles det som om denne gråd er blevet en del af ritualet, og det var jo ikke meningen....
Venlig hilsen
Karen