Svar: Lægge og sovecirkus
2. december 2007
Alder:
6 mdr.
Kære fortvivlede mor
Nu hvor din datter er 6 måneder gammel så vil jeg starte med at sende dig en ny plan for dagen, med 3 måltider skemad og mere mættende mad, som forhåbentlig vil hjælpe jer lidt videre på vej.
Tidlig morgen 05-06: Flaske med mme
Formiddag 9-9.30: Grød og her kan du begynde med f.eks. havregrød, evt. med lidt frugtmos på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur med en flaske
Frokost 12: Grød f.eks. flerkornsgrød eller øllebrød eller du kan begynde med grøntsagsmos. Du kan give mos af stort set alle slags grøntsager og du må gerne begynde at komme lidt kogt kød eller fisk i mosen, vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske mme
Eftermiddag 16: Flaske med mme
Begynder at kunne springe powernappen om eftermiddagen over, kan i stedet sættes i sin høje stol, tilbydes lidt agurk, brødskorper og lignende i hånden at gnave i.
Aften 18: Grøntsagsmos og begynder at få mos der tager udgangspunkt i den mad I spiser, igen med lidt kogt kød eller fisk i mosen, vand af kop
Puttes til natten mellem 19-20 med en flaske mme eller vælling
Sen aften 23-24: Flaske med mme
Nat 24-06: Forsøge at undvære flaske i dette tidsrum. Det er først efter 6 måneders alderen at man ernæringsmæssigt siger, at barnet ikke længere har behov for mælk om natten - altså i tidsrummet midnat til tidlig morgen. Sen aften, er det helt naturligt at din datter fortsat har behov for sin flaske.
Ud over denne madplan, så vil jeg foreslå dig at du efter at have give flaske sætter din datter op i vognen. Nu hvor hun er 6 måneder gammel, så begynder hun at kunne sidde lidt mere op. Hvis din barnevogn har et rygsæde, så sæt dette op og lad hende starte med at sidde og kigge ud på verden imens du går en tur med hende, når hun så bliver træt, så lægger du hende ned og hun falder i søvn. På den måde giver du hende lov til at opleve og følge med, det vil hun rigtigt gerne nu. Hun får masser af stimulation og bliver naturligt træt samtidig med at hun lærer at sove i sin vogn og ikke i din favn.
Du kan også gøre det, at du vælger at give hende flasken imens hun ligger ned i sengen, så hun ikke oplever at skulle flyttes fra favn til seng efter at have spist. Hæv i givet fald hovedgærdet på sengen lidt, så hun ikke ligger helt fladt og se om ikke du på denne måde kan få lidt ro på hende og få hende til at sove uden at være i favn.
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du hermed er hjulpet lidt videre frem. God jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske