Svar: Glemt at give d-dråber
2. december 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Helle
Sikke noget - med både brystbetændelse og brystbyld :o( Jeg håber du er okay nu?
Jeg kan ikke umiddelbart forestille mig at din datter har taget skade af ikke at få sine d-vitaminer fast. Det bedste du kan gøre er at sørge for at hun får dem dagligt nu.
Når hun bliver 6 måneder, vil det være rigtig godt at du begynder at give hende kogt fisk i hendes grøntsagsmos, da fisk bla. indeholder d-vitamin, jod, selen og n-3-fedtsyrer som ikke findes i mange andre fødevarer. Men kosten alene kan ikke dække hendes behov, så fortsæt med d-dråberne.
Hvis du er i tvivl om hvorvidt din datter mangler d-vitamin og du derfor gerne vil give hende ekstra, så tal med lægen om hvorvidt dette vil være relevant hos jer. Det kan også have noget at sige, hvordan din egen d-vitamin status har været under graviditet og amning, hvordan din datters hud er - om hun er mørklødet eller meget lys osv. Så få lægen til at vurdere, hvad der vil være bedst:o)
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke og god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske