Svar: Pige på 2 vil ikke trøstes
10. februar 2004
Alder:
2 år
Alderen mellem 2-3 år er jo det man kalder for selvstændighedsalderen eller tidligere trodsalderen. At hun ikke vil træstes er et udryk for at hun vil klare det selv. Jeg er sikker på at hun, den dag hvor hun virkeligt slå sig hårdt, også vil søge jeres trøst og omsorg.
I skal ikke se det som en afvisning, men som en styrke hun har. Hun skal nok klare sig. Det vigtige er bare at I lader hende vide at I er der for hende, når hun har brug for det. Når hun slår sig kan I jo evt. spørge hende om I skal puste på det, og hvis hun isger nej, så accepter dette. Et eller andet sted er vi som forældre jo netop med til at børne skal klare sig selv, f.eks. med ordene: "Op igen", når barnet falder og slår sig. Det er jo en måde at styrke barnet til selvstændighed.
Hvis du interesserer dig for hvad der egentlig sker med børn i "trodsalderen", vil jeg foreslå dig at læse bogen "Ka´selv - vil selv, men du må hjælpe mig!". Du kan læse om den i bogguide.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske