Svar: Næsen og søvn
10. februar 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Christina og Jasmin
Der er ingen grund til amning om natten. I stedet kan du give lidt vand og putte igen. Du skal naturligvis sørge for at Jasmin får væske/mad nok i løbet af dagen, så hun ikke er hverken sulten eller tørstig om natten.
Det vil være normalt at hun har brug for at sove to gange hver dag. Det vil sige en lur formiddag og en lur eftermiddag. Hvis du har mulighed for at komme ud at køre med hende i barnevogn, så gør det og se om det kan få hende til at sove lidt længere.
Der er nogle børn som vågner tidligt om morgenen. Hvis hun kommer tidligt i seng, er der ikke meget at gøre ved dette, man kan jo ikke få begge dele:o)
Hvis du synes at hun virker meget tæt i næsen og ikke er forkølet, så kunne det være en god idé at få hende tjekket hos en øre-næse-hals læge. Han vil med det samme kunne se om hun har tendens til hævede mandler og polypper, om slimhinden er irriteret, eller hvad der er galt.
Derudover vil jeg foreslå dig at hæve hovedenden i hendes seng. Det kan du gøre ved at lægge et ringbind ind under madrassen. Hvis hovedet ligger lidt eleveret, så har hun nemmere ved at få vejret.
Man kunne også forestille sig at din mælk virker, fordi den er lun og varmen løsner jo og bedrer vejrtrækningen, hvis slimhinderne er hævet. Du kan derfor godt tilbyde hende lidt te om dagen, evt. før hun skal sove. Lidt sukker og lidt mælk i teen får den til at smage bedre.
Håber noget af ovenstående vil hjælpe jer lidt videre. Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske