Svar: Udvikling og leg
9. november 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Christina
Det lyder som om at I er rigtig gode til at stimulere jeres dreng og som du skriver så er børn jo forskellige og udvikler sig i forskelligt tempo.
Ud over alt det gode I allerede gør med gymnastikbold, pludren, sange osv. så vil det være rigtig godt at I også laver nogle bevægelege med ham, hvor I hjælper ham med at trille og bruge sin krop lidt mere.
Bevægelege kan være:
- Din dreng ligger på ryggen og du cykler med hans ben imens du f.eks. synger 'hjulene på bussen drejer rundt'
- Han ligger på ryggen, grib om hans hænder og håndled og lad ham selv være med til at trække sig op. Først op i siddende stilling og derefter op at stå
- Han ligger på ryggen, tag fat om læggen og bøj i hans hofte og knæ. Lad hans underkrop rulle fra side til side.
- Hjælp ham med at dreje fra side til side, ved at lade ham række efter noget legetøj.
Man kan købe ranglesokker til at komme på barnets fødder, så han, når han bevæger sine ben, kan høre at de frembringer en lyd og måske det kan gøre ham mere opmærksom på at de er der og ønske at tage fat i benene. De fleste børn er dog omkring 6 måneder inden de er i stand til at løfte benene så højt at de kan tage fat i deres egne tæer.
Det er fortsat meget vigtigt for jeres drengs udvikling at I bliver ved med at lægge ham så meget på maven som muligt. Udviklingen frem mod at krybe, kravle og sidde foregår fra maveliggende stilling og derfor er det vigtigt at du lægger ham på maven flere gange dagligt. Det hjælper og giver lidt mere lyst til at ligge på maven, hvis du giver ham en pude ind under brystkassen, lægger ham hen over ammepuden eller hvad I nu har. Det hjælper også ofte at sætte et spejl op foran ham, man kan gøre det, hvis puslepuden står op af en væg og udnytte pusletiden til det, men I kan også købe spejle som 'babylegetøj' der kan stå foran barnet, når barnet ligger på gulvet, så barnet kan se sig selv og på den måde er lidt mere motiveret til at ligge der mere end 1 minut af gangen:o)
Legetøj kan være: Dig selv, barnet selv, spejl, luftture og gyngeture i f.eks. et lagen, sansetæppe, ting/rangler ophængt, legetøj som ruller. Legetøj med farver og lyde. Prøv at se i butikkerne, der er ofte sat alder på legetøjet, så man kan finde noget som passer til ens barn. Der er masser at ønske til jul:o)
Svømning er også rigtig godt, hvis I har mulighed for dette, hvor I bor.
Rigtig meget held og lykke. Fortsat god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske