Svar: Om mad
9. november 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Helle
Det kan godt være et forsøg værd at forsøge med lidt skemad, da du oplever at din datter bliver mere og mere sulten og ekstra og anden erstatning ikke hjælper. Jeg går ud fra at din datter nu er blevet 4 måneder og derfor tænker jeg at du jo også kan gå tilbage til Nan, men i stedet begynde at give Nan2, som er en fuldgyldig modermælkserstatning som dog også mætter lidt mere og så supplere med lidt grød og evt. en flaske vælling til natten. Det vil være okay, hvis din datter er fyldt 4 måneder.
Du kan begynde med grød af ris, majs og hirse og du kan evt. komme lidt frugtmos på som topping. Start med 4-5 tsk fulde og øg hende langsomt over nogle dage, hvor du lægger mærke til, hvordan hun tager imod det rent mundmotorisk og hendes interesse, men også hvor du sikrer dig at hendes tarmsystem føler med. Når det går godt og hun skal spise 1/2 til 3/4 dl. så begynde du at give hende 2 gange dagligt.
Ved siden af skemaden vil det være fint at du giver hende lidt vand af et snapseglas eller ligende lille glas som passer til hendes lille mund. Det vand hun bør drikke i løbet af dagen, bør gives af en kop og sammen med skemaden. Det er vigtigt at hun får sit mælkebehov dækket og at flaskerne med mælk således ikke erstattes af flasker med vand. Det er fortsat mælk som er hendes vigtigste indtag og det der giver hende næring og gør at hun vokser og trives som hun skal. Det er derfor små mænger vand hun bør få, altså den mængde som hun selv vil kunne drikke af et lille bæger.
Man kan nogle gange gå ind og anbefale børn at få lidt ekstra vand, men her er det børn som indtager hvad de skal af mælk (måske endda mere end det udregnede behov) og som f.eks. har problemer med meget hård mave. Som udgangspunkt er det dog vigtigt at regulere børns tarmfunktion med kosten og variation den vej.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Formiddag 9.30: Flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, evt. med lidt frugtmos og vand af kop
Puttes til middagslur ca kl. 13 med en flaske mme
Eftermiddag 16: Flaske med mme
Sover en powernap sen eftermiddag
Aften 18: Her kan I forsøge med grød, når hun når op på en mængde så hun skal til at have to gange dagligt. Fra 5 måneder kan hun begynde med lidt grøntsagsmos på dette tidspunkt.
Puttes til natten med en flaske mme eller vælling ca 19.30
Sen aften 23-24: Flaske med mme
Nat: Måske en enkelt flaske, men begynder måske også at kunne undvære flaske mellem 24 og 06...
Jeg håber at ovenstående giver dig en idé om hvordan dagene fremover kan se ud for Kaya og håber at du hermed er hjulpet lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat og også god weekend til jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske