Svar: Synes hendes mor er kedelig?
9. november 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Elisabeth
Der sker rigtig meget med din datter rent udviklingsmæssigt nu og hun er mere end nogensinde meget opmærksom på verden. Derfor synes hun pludselig at alt omkring jer virker nyt og spændende og derfor kan mor godt nogle gange som du, få følelsen af at være enormt kedelig og ikke tilfredsstillende nok. Der er dog noget meget vigtigt du ikke må glemme og det er at din datter ikke tør gå verden i møde, hvis ikke mor er der. Det er den trygge base og din støtte, der gør hende i stand til og gør at hun tør smile og indtage verden. Fra din favn er hun sikker og det ved hun.
Du skal derfor forsøge at se det som noget positivt at hun interesserer sig for verden, har lyst og mod til at udforske, for det skyldes at du er der til at bakke hende op. Det giver naturligvis et stik i hjertet, hvis du oplevet at andre får flere smil og latter end du som mor gør, men igen skal du forsøge at sige til dig selv at det skyldes at din datter er tryg og det er din fortjeneste.
Prøv at fokusere på de perioder, hvor hun søger dig. Når hun er ked af det, når hun er træt, når hun har brug for hjælp til at slappe af osv. er det så ikke dig, hun søger, finder roen hos, begynder at putte sig lidt mere ind til?
Når det er sagt, så er det også en alder, hvor der skal ske noget hele tiden og en alder, hvor børn kan virke meget pylrede og hvor man som forældre godt kan føle at man gir og gir og kun får pylren og utilfredshed tilbage. Det er meget frustrerende for alle. Dertil kommer at mange i denne alder begynder at have lidt andre forventninger. Det er forventninger til barnet, men også til hinanden som par. Det handler f.eks. om at far f.eks. begynder at kræve at have mor lidt mere for sig selv, at du nu ikke kun skal være mor men også være kæreste og lillepigen skal flytte ud af soveværelset osv. Det er altså en tid, hvor det for mange mødre giver følelsen af ikke helt at slå til - man knokler hele dagen for at tilfredsstille sit barn og får kun pylren og samtidig skal man også være en god hustru og tilfredsstille sin mand... og det er bare rigtig svært at finde overskudet til det hele.
Nu er alt det jeg skriver her jo slet ikke nødvendigvis noget der passer på jer, men jeg nævner det fordi jeg ved at det passer meget godt i mange familier og måske også jeres?
Jeg synes det vil være rigtig godt, hvis du snakker med din mand/kæreste om at det er en svær periode for dig, fordi det er meget vigtigt at han bakker dig 100 pct op og giver dig følelsen af at være den bedste mor og den bedste hustru. Jo mere du føler det og tror på det, jo bedre vil du også kunne imødekomme din datters pylren og den fase hun er i lige nu.
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske