Svar: Grød og flaske - 5 mdr.
8. november 2007
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om det har været en god løsning for jer alle at I nu er overgået til flaske og det er rigtig fint, at din dreng tager imod erstatningen og spiser som han skal. Det giver også dig en større ro at vide, at han har fået hvad han har behov for at spise og giver sandsynligvis lidt mere overskud..
Børn der får flaske spiser ofte ikke så hyppigt som børn der får bryst. Dog ser man at børn der får flaske, som er blevet ammet meget, bibeholder en rytme med at spise lidt mindre af gangen og fortsat spise lidt hyppigere. Så hvor mange flasker du skal give i løbet af dagen af hænger af, hvormeget mælk din dreng er i stand til at drikke. Altså om han kun kan tage 100ml af gangen eller om han sagtens kan sluge 200ml.
Jeg ved ikke hvor stor han er, men du skal regne med at han sandsynligvis ligger mellem 800-1000ml mælk dagligt. Enkelte børn vil kunne tage dette på kun 4-5 flasker, men de fleste skal dog have flaske 6 gange dagligt, for at nå op på dette niveau. Det betyder at planen vil se ud nogenlunde ligesom sidste plan jeg sendte dig:
Tidlig morgen 06: Flaske
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød af ris, majs, hirse, evt. med lidt frugtmos på af kogt æble, pære eller lignende. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15.30-16: Flaske
Sover evt. en sen powernap eftermiddag
Aften 18: Grød eller det vil være godt nu at begynde med lidt grøntsagsmos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash - altså de lidt mildere grøntsager. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Sandsynligvis en flaske igen inden i selv går i seng, mange børn har fortsat behov for denne, men kan så tilgengæld sove fra 24-06 uden mælk
Med hensyn til skemad, så tænker jeg at netop grøntsagsmosen måske vil give lidt variation og at han måske trænger til lidt ny smag og derfor vil begynde at interessere sig for det igen. Det er helt okay at du supplere med en flaske efter han har spist grød, dvs. inden han skal sove, så han bliver fyldt godt op og det er også med til at holde hans mave igang.
Når han bliver 6 måneder vil det være fint at du begynder med flere og flere forskellige grøntsager og mere og mere af jeres mad. På det tidspunkt kan du også give havregrød, øllebrød og begynde med lidt flerkornsgrød, så han også via grøden får nye smagsoplevelser og mad som skal arbejdes lidt mere med. Det er fortsat vigtigt at han får både grød og grøntsagsmos hver dag.
I takt med at han bliver bedre og bedre til skemaden, så vil du kunne skrue flaske indtaget ned og således ikke længere give flaske efter skemaden, men lige nu har han sandsynligvis brug for det. Først omkring 7 måneders alderen vil det sandsynligvis passe med at du kan skrue ned til 4 flasker.
Med hensyn til flasker, erstatning og rengøring, så vil jeg foreslå dig at læse den artikel jeg har skrevet som hedder "Når du giver dit barn flaske". Du finder den i min artikelsamling. Med hensyn til rengøring af flasker og sutter, så er det således:
Flasker og sutter rengøres efter hvert brug. Du skal være meget omhyggelig med hygiejnen, fordi varm mælk samler bakterier. Mælkerester sidder i skruegangen og på kanterne af flasken samt i låget.
Flasker og låg renses med flaskerenser/opvaskebørste, opvaskemiddel og varmt vand. Sutterne gnides med groft salt så de slimede mælkerester fjernes.
Flasker og sutter skyldes grundig og koges under låg i 2-3 minutter i almindeligt vand. Herefter opbevares flasker og sutter tørt og tildækket.
Hvis du har opvaskemaskine kan flaskerne vaskes i den. Du skal dog vaske mælkerester af før flaskerne kommes i maskinen. Og flaskerne bør skoldes efterfølgende for at fjerne eventuelle sæberester.
Håber ovenstående hjælper dig videre, rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske