Svar: Små børn og fravær
8. november 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Lotus
Da det kun er dig der skal af sted og din mand der skal være hjemme hos jeres datter, så er det helt okay at du rejser.
Det du spørger om handler om tilknytning og det er helt essentielt for at et barn udvikler sig rigtigt og i sund retning, at det har tilknytning til vigtige voksne. Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person som vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære tilknytningspersoner og barnet kan godt have flere primære tilknytningspersoner - oftest mor og far.
Barnet har også sekundære tilknytningspersoner, som det vil gå til, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en au-pair, en bedsteforælder, en dagplejemor, en pædagog i vuggestuen osv.
I den situation hvor du pludselig er væk, så vil din datter naturligt bruge sin far og han vil kunne give hende alt det hun behøver. Far kan naturligvis ikke være dig og hun vil naturligvis savne dig - det skal hun jo gøre, det er en sund reaktion og det skal hun have lov til. Derfor vil du også kunne opleve at hun virker afstandstagende, når du kommer hjem igen. Hun forstår jo ikke hvor du er henne og hun kan ikke forklares det. For hende er du bare lige pludselig væk og hun kan ikke forholde sig til tid og sted. Derfor vil hun godt kunne reagere med at afvise dig, og ikke kaste sig om halsen på dig, og det skal du naturligvis være forberedt på. Men hvis du bare viser hende din glæde ved at være hjemme igen og viser hende at du gerne vil hende, så søger hun dig igen.
Hun tager ikke skade af kun at være sammen med sin far i 5 dage og det vil således være helt okay at du tager af sted:o) Jeg håber det bliver en rigtig spændende konference, så du ikke får for meget hjemve..:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske