Brev:
Sulten baby
8. november 2007
Alder:
4 mdr.
Sulten baby
Hej Helen
Så er det min tur til et godt råd.
Min datter Liva som nu er 4,5 mdr. gammel vejer nu ca. 8 kilo og vejede knapt 2700 gram ved fødslen og er kun blevet ammet indtil de 4 mdr. så hun er vokset fint og er en stor pige. Det betyder også at hun er virkelig sulten dag og nat. Hun har fra fødslen sovet fint 3-4 timer af gangen men det bliver mindre og mindre. Hun er nede på at sove et par timer først på natten og efter midnat vågner hun måske hver time.
Det begyndte for alvor for ca. 1 mdr. siden så derfor prøvede jeg med lidt MME da hun var 4 mdr., men det ville hun ikke hverken på flaske eller i kop, både mormor og far har også prøvet:-). Er heller ikke pjattet med sutten. Derfor gik jeg over til lidt grød om aftenen ca. 17.30 og det vil hun rigtigt gerne, nogle gange er det mig der stopper for at passe på hendes mave. Men jeg kan stadig ikke fylde hende nok op og har kun hjulpet et par nætter, kan ligesom ikke følge med.
For to dage siden begyndte jeg derfor med grødmåltid nr. 2, selvfølgelig i ganske små mængder for at maven kan følge med, og hun har haft afførring hver dag så det kan den. Hun spiser en lille fin potion om aftenen måske 10 fine skeer grød. Men alligevel vågner hun for at spise så ofte om natten; og hun spiser, men jeg prøver altid at putte hende først, men bliver så ked. Spiser også meget om dagen. Hvad gør jeg for at få fyldt hende nok op til natten? Skal jeg prøve med noget MME igen? Og i så fald hvordan og hvor meget? Og en flaske om natten?
Hun har aldrig sovet super godt i barnevognen skal ihvertfald lige vugge hende efter ca. 40 min og måske igen lidt senere, men sover så måske et par timer. Falder i søvn, i barnevognen, i favnen, ved brystet (dog ikke med brystet i munden), i bilen, men ikke af sig selv.
Hun er en glad og tilfreds pige, men søvnen er vigtig især fordi jeg med hendes storesøster, som ikke sov mere end 1-3 timer i 9 mdr., blev påvirket humørmæssigt og psykisk i meget lang tid. Klarer det dog langt bedre denne gang :O)
Kærlig hilsen Jane