Svar: Pludselig mere pylret og ked af det
7. november 2007
Alder:
15 mdr.
Kære William's mor
Jeres dreng gennemgår lige nu en udviklingsfase, som gør at der sker rigtig meget med ham og det påvirker ham så han virker lidt ligesom da han var i separationsfasen da han var 8-10 måneder gammel. Det er det som nogle kalder for et tigerspring, hvis I har hørt om det og det er således ikke usædvanligt det I oplever eller fordi der er noget galt med jeres dreng.
Jeres dreng er stille og roligt i gang med at blive mere og mere bevidst om verden omkring jer, det er nu gået op for ham at vuggestue ikke bare er sjovt, men at det faktisk er hver dag, han ønsker og søger at have jer indenfor synsvidde, så han er sikker på at I ikke går fra ham. Det er vigtigt for ham at vide at I stadig er der for ham.
Det er altså en fase, som I skal igennem og at der er lys forude - I skal nok få jeres glade dreng igen. Hans udvikling og det spring han tager er både mentalt og fysisk. Han udvikler sig motorisk, bliver mere og mere sikker i at bevæge sig ud på egen hånd, oplever mere og mere af verden på den måde og får ekstra mange stimuli at bearbejde, samtidig med at han fysisk har en stor motorisk uro - det er svært at slappe af i kroppen.
Mentalt sker der også mere og mere, forståelsen af at I er der selvom han ikke kan se jer, at I kommer igen og henter ham, når I afleverer ham osv. Det er også en masse indtryk der skal bearbejdes og bruges energi på og det hele er med til at gøre ham ekstra fysisk afhængig og samtidig sove mere uroligt.
Børn har perioder, hvor de har behov for mere tryghed, klynger sig mere til den ene forældre end den anden, kan skifte rigtig hurtigt mellem glæde og gråd og på den måde virke lidt uligevægtige og det er helt okay. Det bedste man kan gøre er at forsøge at rumme dem og være der for dem. Lyt til ham, forsøg at hjælpe ham, når han synes noget er svært, giv ham så meget fysisk kontakt, nærhed, kærtegn, knus og kram som overhovedet muligt i løbet af dagen, sid hos ham, hold om ham osv. når han viser behov for dette og støt ham så også i at forsøge at bevæge sig ud i verden. Man kan sige at han rent fysisk skal tankes op for at kunne bevæge sig mere og mere ud på egen hånd... er det til at forstå? Det håber jeg :o)
Og håber at I hermed er hjulpet lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske