Brev:
Hjælp til at løse søvntortur
7. november 2007
Alder:
5 mdr.
Hjælp til at løse søvntortur
Hej
Jeg har en datter på 5 1/2 måned, vores problen er at hun vågner rigtig mange gange om natten (8-12 gange).
Jeg har ligesom fundet ud af ved at læse "søvn uden gråd" og dine svar i brevkassen til forældre med ligende problemer, at det hele bunder i at min datter ikke kan falde i søvn, uden at være i min favn (fars bliver ikke godtaget). Prøver vi at ligge hende ned ved senge tid, efter at jeg har ammet hende og efter at have gennemgået vores før sengetids ritual (har været indført i ca. tre uger), græder hun og bliver helt hysterisk og det samme gælder når hun vågner om natten, hvis jeg ikke tager hende op til mig.
Vi har prøver at blive ved hende og vugge hende blidt og sige syhhh, men det får ikke hende til at falde til ro. Hun bruger ikke sut men har en sutte/nusse klud som vi har sørget for er ved hende altid når hun sover og nogle gange når hun bliver ammet, men selvom hun har haft den i et par måneder, har den ikke rigtig fanget hendes interesse.
En del af vores aften ritual er, at vi sidder og hygger under dynen med nusse kluden og en sut, men hun kan ikke rigtig finde ud af at sutte ordentligt på den og så snart hun bliver træt gider hun den ikke mere, men jeg tror den vil hjælpe hende til at sove, hvis bare hun ville bruge den, for hun bliver jo helt døsig, har du en foreslag til hvordan vi kan få hende til at ta´sutten?
Problemet med den dårlige nattesøvn har stået på de sidste 2 måneder, før det havde hun en rigtig god natte rytme med at vågne ved 3 tiden om natten for at blive ammet og så sove til ved 6 tiden.
Hun har den sidste måned fået grød, fordi hun ikke rigtig voksede eller tog på i vægt, hun spiser rigtig flot og er igen begyndt at tage på, men det kniber stadig med at gro.
Sådan her ser vores dag typisk ud:
-står op kl. 6
-ammes kl. 7 kan godt tage en times tid med en lille povernap indbygget
-kl. 9 puttes i barnevogn og falder i søvn efter en lille trilletur (er tit meget sur over at blive puttet i voksipose så hun græder sig ofte i søvn (det har jeg det meget dårligt med, for jeg vil jo gerne have at det er en dejlig oplevelse for hende at sove, lider hun overlast af det?) Det skal lige nævnes at hun kun har haft sin voksipose i en lille uge, så er det bare et spørgsmål om tilvendning? sover 1 1/2 til 2 timer, nogle gange vågner hun så jeg må ud og trille en lille tur igen.
- kl. ca. 11 får hun en stor portion grød med frugtmos (uden sukker)
- kl. ca. 13 er hun igen klar til en lur og sover her igen 1 1/2 til 2 timer igen må jeg ud et par gange for at hun skal sove videre.
- når hun står op fra luren bliver hun ammet igen tager den en rum tid for hun bruger det jo nok til at stille sin suttelyst, når nu hun ikke bruger sut.
kl. 18 grøntsagsmos af forskellig art
kl. 18.30 starter putte ritualet
kl. 19 ammes hun i søvn (går rigtig hurtigt) og puttes i vores seng, har altid sovet mellem os.
- fra kl. 19 til vi går i seng er hun vågen hver 45. min. ca. hvor jeg må op og tage hende op, hun falder som regl i søvn med det samme.
- hun spiser 1. gang om natten ved 23-24 tiden (inden da vågner hun igen et par gange.
- indtil at hun igen spiser ved 3-4 tiden er hun igen vågen et par gange. Og inden vi så står op kl. 6 er hun vågen mindst 1 gang.
...... så det levner jo ikke meget tid til søvn og det er virkelig ved at påvirke både mig og min mand. Jeg har jo ikke så meget overskud om dagen til hende som jeg vil ønske og det har jeg rigtig dårlig samvittighed over.
Har du et rigtig godt foreslag til hvordan vi skal komme ud af denne søvn tortur?
Vi håber jo på at det kan løses uden at vi skal lade hende græde sig i søvn, det har moderen her ikke rigtig nerver til!
Hun er ellers en meget glad lille pige og hun virker til at trives godt, hun har været meget fremmelig i sin udvikling og kan allerede sidde selv (dog ikke 100% sikkert).
HÅBER DU KAN HJÆLPE OS!!!
Med venlig hilsen
den desparate mor