Brev:
Kan ikke lide grød og mos
6. november 2007
Alder:
6 mdr.
Kan ikke lide grød og mos
Hej,
Nu er min dreng blevet 6 mdr. og så skal han jo gerne have noget andet, end bare min mælk. Jeg havde egentligt ikke regnet med, at det ville blive noget problem, men han har lige fra starten af ikke lagt skjul på, at han ikke synes, at hverken grød eller mos er særlig lækkert. Han laver grimasser og af og til også opkast-bevægelser.
Værst var det engang jeg forsøgte med bananmos. Så jeg går ud fra, at han ikke bryder sig om konsistensen. Dette bliver yderligere underbygget af, at han rent faktisk nyder at sidde med brødskorper, hele, kogte grøntsager, stykker af frugt mv. Han får da også noget at spise ved den metode (det kan vi se og lugte i bleen). Men det lader mere til, at man normalt giver barnet noget, som det kan sidde med selv som en slags øvelse, og ikke som et rigtigt fødeindtag.
Han har fået lidt fast føde ved at sidde med ting selv i ca. 1 måned nu, da jeg gik i gang med at give ham det ved 5 mdr.’s alderen (han sov ikke særlig godt om natten og jeg håbede, at han ville komme til at sove bedre pga. mere mæthed). Men han kan vel langt fra få nok sådan, eller? Der er jo heller ikke ekstra fedtstof i. Og nu går jeg ud fra, at det efterhånden bliver vigtigere, at han faktisk indtager noget mere ”rigtig mad” – også kød og fisk.
Skal jeg bare blive ved med at prøve med grøden og mosen, da han bare skal vænne sig til det eller er der bare nogle børn, der ikke kan lide det? Vi har sjældne gange haft held med at give ham risgrød, men for det meste græder han, især hvis han er lidt træt, når vi prøver.
I England ved jeg, at man går ind for det, der hedder ”Babylead weaning”, som vist går ud på at springe grød og mos over, men det virker ikke som om man går ind for dette i Danmark? Kender du noget til det?
Kort og godt – hvad kan jeg gøre, når det ikke kører med grød og mos? Jeg har prøvet mange forskellige grøntsager til mos og tror ikke, at det er smagen, der har nogen betydning.
Med venlig hilsen
Marlene