Svar: Indsovning - 2 mdr.
6. november 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Karen
Børn er forskellige og derfor er det meget svært at opstille faste regler for hvornår man skal det ene og det andet. Det er også svært at sige om ting bliver til en vane eller ej, det afhænger jo helt af både barn, forældre og situationen...
Jeg har den holdning at det at blive vugget og "hysset" i søvn er naturligt og trygt for børn. Det er bevægelser og lyde som de kender inde fra livmoderen og det er faktisk vigtigt for deres hjernemæssige udvikling at blive holdt om og blive kærtegnet til ro. Når man berører og vugger sit barn, så sendes der nogle signaler til hjernen, barnet begynder at producerer nogle forskellige afslappende hormoner og i hjernen dannes nogle forbindelser som på sigt vil kunne få barnet til også i andre situationer at forholde sig afslappet. Det er lidt kompliceret, - du kan læse meget mere i bogen "Fantastiske forældre" som du finder i min bogguide under 'Børneopdragelse'.
Det jeg vil sige er, at I ikke skal være ked af eller urolige over at lære jeres dreng at falde i søvn på denne måde. På sigt er det naturligvis en dårlig vane altid at skulle vugge sit barn i søvn. Han bliver jo ikke lettere og tilsidst vil I ikke kunne holde ham i armene. Men børn har også brug for at blive vugget. Det er vigtigt for deres balance og udviklingen af den og samtidig er omfavnelse, kærtegn og nærhed med til at udvikle hans hjerne og vigtige for han velbefindende fremover. På den måde skal I altså ikke være ked af at I vugger, men i stedet gøre det I oplever virker.
Når han så bliver så stor at han er for tung at bære rundt, ja så kan man ændre på rutinen, så er han også det ældre, behovet er et andet og han har så lært at forbinde søvn med noget dejligt og rart - der er således et andet fundament at bygge videre på. Jeg ved jo fra dit tidligere brev at jeres dreng har problemer med kolik og derfor græder meget, og netop derfor synes jeg det er vigtigt at I gør det, som I oplever virker og giver jer mest ro.
Med hensyn til om barnet skal puttes i lift, barnevogn, vugge, seng osv. så er dette jo helt forskelligt efter hvad alder barnet har, hvad man skal osv. Sålænge børn er under 3 måneder gamle, så vil de ofte have det rigtig dejligt med at blive puttet lidt tæt - det vil sige i liften og i vuggen. Det føles rart at man er lidt omsluttet og ligger lidt mere som i en hule. Men omkring 3-4 måneders alderen begynder børn jo ofte rent fysisk at blive så store at de ikke længere kan være i liften og de begynder måske at trille lidt til siden og således bruge deres krop mere. Børn øver sig motorisk både når de er vågne og når de sover og derfor vil det være udmærket at man skifter til en lidt større seng, når barnet begynder at bruge sig selv lidt mere fysisk.
Det er jo en proces, en stille og rolig tilvænning, hvor man f.eks. starter med at sætte liften i sengen og således vender barnet til at sove på stedet og derefter fjerner liften og lader barnet sove direkte i sengen. Det kan også være en god overgang at sætte en sengerand, sengehimmel eller lignende op, for at barnet føler sig mere tryg og omsluttet.
Børn kan sagtens sove i barnevogn i løbet af dagen og så sove i deres seng om natten. Det er ikke noget problem og det vil ofte være sådan at hverdagen hænger bedst sammen for alle parter.
Du spørger hvornår I kan regne med at jeres dreng falder i søvn af sig selv og dette er et meget stort spørgsmål - for hvad ligger der i det? Jeg mener som udgangspunkt at alle børn har brug for hjælp til at falde i søvn i en eller anden grad og her tænker jeg børn helt op i skolealderen. Børn har behov for at vi forældre sidder hos dem, når de skal sove, læser en godnathistorie, synger en sang eller lignende og man kan således ikke forvente bare at kunne sige godnat og så sover barnet. Men stille og roligt kan barnet sagtens lære at falde i søvn uden at man behøver sidde der hele tiden og igen er børn forskellige og skal betrygges på forskellig vis.
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske