Svar: Skriger, når hun lægges i seng om aftenen
6. november 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Sofia
Din datter lyder til at være kommet igang med separationsfasen, altså den fase hvor hun på en gang skal til at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd, opbygger mere og mere selvstændighed og samtidig er enormt afhængig af jer forældre. Jeg ved ikke hvor meget hun motorisk er igang om dagen og om I der kan fornemme at der sker rigtig meget med hende, men det kunne godt være en faktor og en mulig årsag til hendes øgede natlige uro og problemer med at overgive sig til søvnen.
Netop i denne alder har børn rigtig meget behov for på en gang at få nærhed, tryghed og omsorg samtidig med at hun er nødt til at se jer og få fysisk kontakt for at forstå at I er der. Det at hun græder ulykkeligt, når I går fra hende og er glad og rolig, når I er til stede er ikke noget I skal overhøre, men naturligvis reagere hensigtsmæssigt på.
Når du putter hende om aftenen og lægger hende i hendes egen seng, så er det vigtigt at vurdere, hvad hun har behov for. Hvis hun græder er det meget vigtigt at I skelner typerne af gråd fra hinanden. Hvis hun græder fordi hun er utryg, hun klynger sig, hun vil ikke sove alene, hun har brug for stor fysisk kontakt osv for at sove - så skal man være der og man skal være der 100 pct.
Men hvis hun småklynker lidt, forsøger at få lov til at lege lidt længere, gerne vil have lidt underholdning osv. så er der ikke noget problem i at gå. Her skal man så bare betrygge hende i at hun roligt kan lægge sig til at sove og så skal man hele tiden gå frem og tilbage, så hun ikke føler sig forladt, men oplever at man rent faktisk mener, at hun skal sove nu og så betrygge hende i det.
Jeg kalder denne metode for "se-til-metoden" og det handler om at putte efter fast putteritual og fortælle at I kommer lige om lidt igen, at I bare er lige ved siden af osv. Intervallet mellem at gå og komme tilbage skal aldrig vare mere end 3 minutter og det skal ikke forlænges! Selvom hun ikke græder, så skal I vende tilbage til hende, så hun hele tiden ser jer og dermed ved at hun ikke er alene. Det at blive puttet og sove i sin egen seng skal forbindes med noget trygt og rart og det er alfa omega for at få børn til at sove.
Det handler derfor om at hjælpe hende med at blive lagt ned igen, atter få dynen om sig, blive kærtegnet lidt osv. så hun atter føler sig tryg. Hun har som sagt en alder, hvor det er vigtigt for hende at have jer inden for synsvinkel for at hun helt forstår at I er der. Kan hun ikke se jer, kan hun godt føle sig forladt. Og hvis det viser sig at hun har behov for den meget tætte fysiske kontakt for at sove i øjeblikket, så skal hun naturligvis have den, men prøv i første omgang at se om ikke det at gå frem og tilbage vil betrygge hende nok.
Nogle gange så må man i en periode forsøge sig med en blanding af begge metoder, hvor I f.eks. starter med at sidde hos jeres datter, holde hende lidt i hånden, synge for hende osv. Evt sidde med hende på skødet i værelset, få hende rolig og først derefter putte hende og stadig være der hos hende. Stille og roligt så vurdere, hvad der sker, måske forsøge at gå lidt, vende tilbage, sidde lidt igen osv. Det handler jo om at hun skal forstå at I er der for hende.
Da jeg ved at I giver flaske, så hjælper det nogle gange at sidde med hende og give den sidste flaske på værelset, andre gange at give hende flasken imens hun ligger i sengen. I må forsøge jer frem med dette også. Holde fokus på at det at komme i værelset og det at ligge i sin seng skal forbindes med noget rart.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske