Svar: Hjælp videre med maden
6. november 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Helle
Måske er det ved at være tiden at du så småt skal begynde med lidt mere rigtig mad, altså mere familiemad, mad i stykker og mad der smager af noget. Det lyder som om at din dreng er lidt træt af grød og mos - risgrøden accepterer han for den er mild og lind, men han lyder til hellere at ville have mad i hånden og mad der skal tygges end mad med ske...
Har du forsøgt med nogle små brødhapsere med smørbart pålæg. Du kan bruge smørbart fiskepålæg (rogn, makrel, sildepostej mv), du kan bruge lidt smøreost, leverpostej og du kan også bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg. Avokadomos, ærtemos og lignende kan mange børn godt lidt på brød. Hvis du begyndte med sådanne ting, så ville du kunne give lidt risgrød til at fylde efter med.
Har du forsøgt mit tidligere råd med at bruge risgrøden som basis og blande andre ting i? Du kan også forsøge med nogle af de industrielle produkter på glas, nogle børn kan rigtig godt lide disse og stille og roligt kan man så introducere mere og mere af din hjemmelavede.
Prøv også med ris og pasta, kødsovs og lignende, gerne noget der er lidt krydret med løg, karry, timian, oregano og lignende, - det kan mange børn godt lide. Også pesto kan være et hit - altså tænke at maden skal smage af noget og så vidt muligt tage udgangspunkt i jeres mad.
Eller er det helt okay at du forsøger som du gør og det er fint at du følger efter med lidt grød, hvis du oplever at han så bliver mere mæt og derfor også sover bedre efterfølgende.
Frugt er fint at sidde med, prøv også at mose frugten ned i hans risgrød, så han får frugt på den måde. De 4 amninger lyder helt alderssvarende og som om han fint er dækket ind mælkemæssigt. Først efter 8 måneders alderen plejer man at trappe yderligere ned til ca 3 amninger dagligt og første omkring 10 måneders alderen yderligere ned til 2 amninger.
Det lyder således som om at I er på rette vej og at du bare skal forsøger at tilbyde så meget forskelligt som muligt, især nu, hvor han lyder til fortsat gerne at ville smage på så meget forskelligt:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske