Brev:
Hjælp videre med maden
6. november 2007
Alder:
7 mdr.
Hjælp videre med maden
Hej Helen,
Så er jeg tilbage - Niklas er nu kommet ind i en ok rutine mht søvnen, han er hvert fald blevet lettere at putte.
Men vi har lidt problemer med hans mad stadigvæk, selv om jeg desperat forsøger at få ham til at spise. Problemet er at han ikke vil spise store mængder af andet end risgrød. Han har ellers godt villet ha både fuldkornsgrød og havregrød - men det afviser han helt nu.
Jeg har forsøgt mig med forskellige typer grøntsagsmos, og det som har været det største hit var kartoffelmos med gulerødder og brun sovs. Det spiste han ok af - men dog ikke nok til at blive mæt, men man skal jo starte et sted.
Mit spørgsmål er egentlig bare - hvis jeg både til frokost og aften tilbyder ham grøntsagsmos, som han ikke spiser så meget af - skal jeg så efter lidt lege/hyggetid tilbyde ham risgrød, som jeg ved han vil ha? Han er jo sulten, men nægter at spise mere af grøntsagsmosen - og det ved jeg fordi jeg indtil nu har givet ham grød efterfølgende, hvor han så har spist en stor portion.
Jeg prøver at lade gå noget tid mellem grøntsagsmosen og grøden - og går ikke ud fra at han endnu kan finde ud af at være udspekuleret og vide, at hvis ikke han spiser sine kartofler, så kommer grøden nok??
Jeg har lavet en plan, som jeg prøver at følge - og lader være at variere mine grøntsagsmose for meget, fordi jeg godt vil prøve at vænne ham til det.
Lyder det ok?
04.30 Ammes
07.00 Morgenmad, Prøver havregrød - ender med risgrød, vand af kop
09.00 Ammes og puttes
12.00 Frokost, Prøver grøntsagsmos med kød/fisk, evt. sovs - ender med risgrød,
13.00 Puttes
15.00 Frugtmos el. frisk frugt - evt. lidt yoghurt, brødskorpe - vand
17.00 Aftensmad, grøntsagsmos med kød/fisk, evt. sovs - ender med risgrød
18.30 Ammes og puttes
23.30 Ammes
Det er jo ikke godt for hans fordøjelse med alt den grød - men er bare svært ikke at give ham det, når jeg ved han er sulten og ikke spiser nok af det andet. Kan bare ikke lige komme videre herfra??
Er det derudover fint med det antal amninger som jeg giver ham? Han er 7 1/2 måned nu?
Jeg har også lidt problemer med at få ham til at spise frugtmos, som han måske syns er for koncentreret - han vil gerne sidde med et stykke æble eller pære, men vil ikke spise det, hvis man river små stykker af til ham..
Jeg lader ham tit sidde med brødskorper og ristede stykker rugbrød - og det hygger han sig også fint med..
Men jeg har behov for lidt gode råd for at komme videre?
Venlig hilsen,
Helle