Brev:
Vil ikke sove i løbet af dagen og spiser hele tiden
6. november 2007
Alder:
1 mdr.
Vil ikke sove i løbet af dagen og spiser hele tiden
Hej
Jeg har en dejlig datter på lidt over 5 uger som er ved at slide mig fuldstændig op, da hun ikke vil sove i løbet af dagen og kun vil spise hos mig. Jeg ved simpelthen ikke mine levende råd, synes jeg har forsøgt alt.
Hun har været god til at sove som natten, hvor jeg typisk har ammet hende et par gange, men de sidste par nætter har hun også her villet spise meget, den ene nat hver time. Jeg ligger ned og ammer hende om natten og jeg kan godt nogle gange falde i søvn og ved så ikke helt, hvor meget hun har spist. Men det har hidtil ikke været noget problem. Men nu hvor hun er blevet mere urolig om natten, har jeg tænkt, om hun evt. får for lidt af den fede mælk. Hun virker ikke så sulten om natten og slipper relativt hurtigt. Men som sagt, det har ikke været noget problem indtil for et par dage siden.
Fordi jeg ammer hende liggende om natten, sover vi jo tæt sammen og jeg oplever også nu, at hvis jeg prøver at flytte hende eller prøver at lægge mig lidt væk fra hende for at få lidt frirum, så vågner hun. Det bevirker så, at jeg det meste af natten ikke ligger særlig komfortabelt.
For at få hende til at sove mest muligt og for at få lidt mere søvn selv, ligger vi og sover sammen om formiddagen, hvor jeg ammer hende når hun beder om det, typisk en gang i timen. Problemet opstår så fra vi er stået op (mellem 10-12) og resten af dagen, hvor hun overhovedet ikke kan finde ro til at sove og jeg ammer hende nærmest uafbrudt. Hun har præsteret at holde sig vågen fra 10 morgen til 22 aften og det har jeg meget svært ved at holde til. Dels fordi jeg synes det er hårdt at amme så meget, men også fordi det bekymrer mig rigtig meget, at hun ikke sover mere og bare er pjevset og utilfreds medmindre hun er ved mit bryst. En sut tager hun sjældent.
Jeg synes, at jeg har prøvet alt. Ture i barnevognen, svøbe hende, vugge hende etc., det hjælper ikke. Da sundhedsplejersken var her for nogle dage siden, fik hun hende til at sove forholdsvis nemt ved at svøbe hende, lægge hende ned i liften, give hende sutten og ae hende på panden. Når jeg prøver det samme, skriger hun bare helt vildt. Hun skriger lige så snart jeg lægger hende ned i liften, det sammen sker, hvis vi går tur med barnevognen, hun græder og græder. Så jeg har fuldstændig opgivet at komme udenfor en dør, hvilket jeg også har dårlig samvittighed over, da hun så slet ikke får frisk luft.
Hun falder ofte i søvn mens jeg ammer hende og hvis jeg så lægger hende fra mig, vågner hun enten med det samme eller efter ganske få min. Enkelte gange har jeg haft held med at hun har sovet en halv time.
Jeg tror ikke på, at det er et appetitspring, da dette har stået på i mere eller mindre 2 uger nu.
Til gengæld har jeg ofte på fornemmelsen, at hun ikke er ordentlig mæt. Jeg havde et meget dårligt ammeforløb med min nu 4-årige søn (mange penicillinkrævende brystbetændelser etc.), så jeg tror ikke rigtig på, at jeg kan amme hende fuldt og synes hele tiden at jeg bekræftes i dette, når hun virker så utilfreds. Så mange aftener har hun fået 90 ml MME, men har så stadig ville sutte hos mig, men er dog faldet til ro indenfor en time derefter.
I går aftes, da jeg var fuldstændig og aldeles udkørt, fik hun 130 ml MME efter at jeg havde ammet og ammet hele dagen. Derefter sov hun fra 19.30 til 23.30. Så hun må da være sulten? Men jeg forstår bare ikke, at jeg ikke har mælk nok? Så meget som jeg ammer hende, burde min mælkeproduktion jo køre på højeste blus. Jeg prøver også at nå at spise fornuftigt og drikker meget vand.
Udover at jeg mener, at hun muligvis kan være sulten, er det også ret tydeligt, at hun simpelthen ikke vil overgive sig til søvnen. Hun kæmper og kæmper for at holde sig vågen, falder lidt hen, men hører hun så den mindste lyd, er hun lysvågen igen. Så jeg oplever hende også som meget lydfølsom.
Det skal også nævnes, at hun virker til at have meget luft i maven, hun har i nogle dage nu pruttet rigtig meget. Nogle dage gylper hun en del, nogle gange ser det meget voldsomt ud, det flyver ud af hendes mund det er dog kun sket et par gange). Men jeg kan nogle gange føle, at hele måltidet bliver gylpet op igen.
Ved fødslen vejede hun 3.600 g, tabte sig ca. 300 g og vejede for 4 dage siden 4.400 g. De første 2 uger tog hun 500 g på, de næste 2 uger 400 g. I hele den periode har jeg nok givet hende 90 ml MME hver anden aften. Et par gange har hun også fået en flaske om dagen.
Det skal lige tilføjes, at jeg er opmærksom på, at amme hende så længe, at hun får den fede mælk. Typisk ammes hun 25 min. ved det ene bryst og 15 min ved det andet.
Jeg er rådvild og ikke mindst temmelig udkørt. Hvordan får jeg hende til at sove? Hvorfor er hun så urolig? Kan det virkelig passe, at min mælk ikke mætter hende nok?
Jeg håber, at du kan hjælpe, for de sidste par dage har jeg været meget ked af det hele og jeg synes også, at det tærer så meget på mig, at det går ud over mit forhold til min datter plus at jeg overhovedet ikke har tid til min søn. Jeg håber, at du kan finde hoved og hale i dette lange indlæg og beklager, hvis det er lidt forvirrende, men det afspejler nok meget godt min tilstand lige p.t. (ammehjerne ?).