Svar: Mad og madvaner
6. november 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Sara
Det er helt normalt at børn efter 12 måneders alderen begynder at blive langt mere selektive omkring deres madvaner. De vokser ikke så hurtigt mere og den naturlige lyst til at putte alt i munden - den fase er de ovre, i hvert fald når det gælder mad:o) Det er ofte til stor frustration for forældrene, men det vigtigste man kan gøre er faktisk at give barnet, det samme som I selv spiser og så give ham madro. Ikke for meget fokus på maden, ikke for meget opmærksomhed, når tallerkenen skubbes væk eller maden spyttes ud, men forsøge at tage det stille og roligt.
Jeres dreng er jo også i en alder nu, hvor han godt ved, at det at lukke munden gør noget ved jer. Nogle forældre går pligtskyldigt i gang med at lave specielle retter, andre lokker med belønning og atter andre noget helt andet. Men igen, så er det vigtigt ikke at lade ham blive centrum for middagsbordet fordi han kniber munden sammen.
Med børn i den alder, er det altid en god idé at se på indtaget over nogle dage og så sørge for at variere det lidt. Hvis man f.eks. servere lidt kogte ærter, majs og gulerod, så kan det godt være at det kun er majsene der glider ned den ene dag, men næste dag er det så måske ærterne og på den måde får han alligevel lidt forskelligt.
Det er rigtig godt og helt normalt at han higer efter at få lov til at smage oliven og lignende og I skal endelig lade ham smage. Jo mere jo bedre. Der er faktisk ikke noget han ikke må få nu hvor han er 13 måneder gammel (jo Sushi, men ellers ikke) så det er bare vigtigt at give ham alt det han viser interesse for. Også nu hvor julen kommer, lad ham endelig få både stegte sild, sylte og flæskesteg med rødkål:o)
Jeres plan for dagen ser umiddelbart fin ud, I kan evt. forsøge med lidt flere grøntsager til frokost eller i løbet af eftermiddagen.
Med hensyn til vitaminpille, så kan det nogle gange være lidt kvalmende, hvis pillen er knust helt. Måske I i stedet kan nøjes med at knække den i kvarte, så han kan tygge lidt på den og stadig ikke får den galt i halsen.
Så lidt ro på i forhold til maden og hans indtag og giv ham endelig alt hvad han gerne vil smage også selvom det er fra jeres tallerken - det ser ofte mere interessant ud, selvom det er det samme han får...:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske