Brev:
Mad og madvaner
6. november 2007
Alder:
13 mdr.
Mad og madvaner
Hej Helen,
Så er jeg igen på pinden med et spørgsmål og denne gang vedr. mad og madvaner. Vores søn på nu snart 13 måneder trives rigtig godt og er altid en glad dreng - en skøn og dejlig unge vi har:-)
Han har altid spist godt og vi synes også han har spist varieret, da vi har givet ham en del forskellig mad. I den sidste måned synes vi dog hans appetit er dalet lidt og han er samtidig blevet mere selektiv med hvad han "gider" at spise.
Han har været lidt syg (forkølelese og mellemørebetændelse), som resultat af vuggestue start - det er vist meget almindeligt.
Udover ovenstående, så er det næsten umuligt for os at spise noget i nærheden af ham, som han ikke lige får også (f.eks oliven til aftensmaden).....så er der skrig og skrål indtil han også får - er det normalt?
Madplan ser således ud:
kl. 7: øllebrød + lidt banan - mælk af kop
Kl. 9.15: frugt eller brød med smør/ost - vand af kop
Kl. 11/11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg eller varm mad i vuggestue
kl. 14.15: Brød eller frugt
Kl. 16.00: Frugt, ostehaps og kiks
Kl. 17.30/18.00: Aftensmad som vi får . f.eks
Kartoffelmos med pastinak og ærter + kylling, frikadeller eller medister hertil sovs, Ris med millionbøf, Pasta med kødsovs - gerne med hvidløg og paprika, Ovnbagte rodfrugter med kød eller fisk
Er madplanen ok og varieret?
Vi har prøvet at give ham en vitaminpille (knust til pulver) udover, men han kaster simpelthen op - det gjorde han også med jernpulver.
Har du et andet trick?
Er lidt bekymret når han nogen gange ikke spiser så meget - er det ok og skal vi lade ham styrre det selv?
Mange spørgsmål og en lang mail!
Ha´ det godt
//Sara