Svar: Mad og glutenallergi
6. november 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Lene
Dejligt at I har fået amningen til at fungere igen:o)
Med hensyn til gluten, så har du fuldstændig ret i at det hos disponerede mennesker kan fremkalde sygdommen cøliaki. Gluten findes i hvede, rug, byg og havre og indholdet i hvede er betydeligt større end i de andre tre kornsorter.
Man mener at introduktionstidspunktet og mængden af gluten har betydning for om sygdommen udvikles og sundhedsstyrelsen anbefaler at man derfor ikke giver børn glutenholdig mad før 6 måneders alderen og herefter kan indtaget stige gradvist.
Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor at man starter med ris, majs, hirse og boghvedegrød til børn, da dette er helt fri for gluten. Når barnet bliver omkring 6 måneder kan man begynde med havregrød og øllebrød da indholdet af gluten i disse grødtyper er meget lav. Der er altså umiddelbart ingen problemer i at du begynder at give din datter grød af ris, majs, hirse eller boghvede og det synes jeg du skal gøre.
Hun lyder helt parat, - hun er fysisk en stor og dejlig pige, som næsten allerede har 3 doblet sin fødselsvægt. Hun lyder stærk og meget interesseret og jeg tror du har fuldstændig ret i at hun er sulten. Jeg vil derfor foreslå dig at du begynder med lidt grød, evt. med lidt frugtmos på og så lidt vand af en kop.
Start med med 4-5 tsk fulde og så stille og roligt øge denne mængde. Det er vigtigt at holde øje med at maven fungerer, selvom der kommer lidt fastere føde ned.
Det vil være en god idé at tilbyde skemad på et tidspunkt, hvor jeres datter er frisk og ikke alt for sulten. Det kunne f.eks. være en times tid efter en amning, hvor hun virker til at have lyst. Så kan hun få lidt skemad og så kan der følges efter med amningen, hvorefter hun så kan blive lagt til at sove.
Det er forskelligt hvor hurtigt børn lærer teknikken og hvordan de tager imod skemaden. Nogle børn kommer hurtigt op på en forholdsvis stor portion, hvor andre skal have længere tid til det. I må se, hvordan det er med jeres datter.
Når hun når op på at kunne spise mellem ½ og 1 dl. så kan I prøve at give hende skemad 2 gange dagligt. Det er en god idé at følge efter med amning, hvis hun er interesseret i dette og det er bedre at give hende 3/4 dl. 2 x daglig end 1½ dl 1 gang dagligt, selvom det mængde mæssigt giver det samme. Fra 5 måneders alderen kan du begynde med lidt grøntsagsmos, således at hun om formiddagen eller til frokost får grød og om aftenen får hun grøntsagsmos.
Rigtig meget held og lykke med maden:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske