Svar: Bedre rytme om dagen, men dårlig om natten
6. november 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Isabellas og Victorias mor
Dejligt at høre at det går bedre og at det er gået godt med start i dagpleje. Jeg kan dog godt forstå at du gerne vil have en lidt mere sammenhængende nattesøvn...
Du skriver at når Victoria vågner om natten kl. 01, så vil hun gerne ammes, men du forsøger med en flaske, som hun ikke drikker særlig meget af. Jeg tænker derfor at hendes opvågning om natten der ikke skyldes sult, men i stedet den alder og den udvikling hun er igang med. Det er altså mere tryghed og behov for hjælp til at skifte stilling og blive lagt på en anden måde, som gør at hun vågner på dette tidspunkt. Det samme gør sig gældende kl. 03.
Derfor tænker jeg at du måske skulle forsøge at putte hende igen, hjælpe hende med at skifte stilling og hvis hun vil brystet så kun give hende dette meget kortvarigt, så hun stille og roligt vender sig til ikke at skulle have noget at spise på dette tidspunkt. Sæt noget andet i stedet for bryst, det kan være at vugge hende lidt imens hun ligger ned, stryge hende over håret, holde hende lidt i hånden osv. altså en måde at gøre hende tryg på og berolige hende på, så hun kommer videre i søvnen uden brystet.
Du fortæller at du både ammer og giver flaske og oplever at din mælkeproduktion er faldende. Dette er helt naturligt noget der sker netop fordi du giver flaske og skemad. Jo mindre hun kommer til brystet, jo mindre mælk producerer du. Samtidig fortæller du også at vællingen sen aften virker opkvikkende på din datter og derfor ikke virker efter hensigten.
Du kunne evt. forsøge med mme i stedet, da det ikke kræver helt så meget af hendes tarmsystem at skulle nedbryde dette. Man kan faktisk godt nogle gange opleve at for meget vælling eller for store mængder mad lige inden sengetid, giver øget uro netop fordi maden skal nedbrydes. Ellers er det rigtig fint at du ammer i stedet.
Det er rigtigt at I nu tilbyder mange små måltider i løbet af dagen og også følger efter med flaske. Din datter lyder således til at spise ret godt i løbet af dagen, fordelt over flere måltider, så hun ikke burde være sulten om natten. Man kan diskutere om hun skal have lidt mere mme eller ammes lidt mere. Det er naturligvis svært med amning, nu hvor hun passes ude, men så kunne hun måske drikke lidt større mængder erstatning. Når du skriver at hun drikker 120ml og efterfølgende ammes, er det så fordi du ikke laver mere mælk til hende i flasken? I givet fald kunne du måske lave lidt større flasker til hende også i løbet af dagen og på den måde selv lade hende styre indtaget lidt mere.
Jeg tænker også at hun jo stadig bare er et lille myr og derfor har et ret stort suttebehov og behov for nærhed og fysisk kontakt. Da hun nu passes ude, så får hun naturligt ikke dette stillet på samme måde i løbet af dagen og derfor kræver hun dig også mere om natten. Samtidig skal alle dagens oplevelser jo også bearbejdes i søvne og det at hun vågner så hyppigt, lyder således ikke unormalt, selvom det naturligvis er hårdt. Jeg tænker derfor også at tiden vil arbejde for jer.
Du nævner selv problematikken omkring amning og forstyrrelser i løbet af dagen, at Victoria ikke kan koncentrere sig om det i dagtimerne og derfor indhenter om natten - en rigtig god forklaring, på det du oplever. Det vil derfor være rigtig godt, hvis du kunne forsøge i løbet af dagen, at få Victoria til at spise mere hos dig, putte mere osv. evt. gå lidt afsides med hende, så I ikke bliver forstyrret.. men jeg ved godt at det er svært:o)
Jeg kan desværre ikke give dig den gyldne løsning denne gang, men jeg håber at mine tanker trods alt hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske