Svar: Søvn og mælkeindtag
5. november 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Liselotte
Du fortæller at du ammer din datter når hun skal sove, 1-3 gange om natten og igen om morgenen. Du fortæller også at I har forsøgt at give hende sødmælk i flasken og at hun tager dette, men ikke vil have modermælkserstatning.
Det er fortsat vigtigt at amningen holdes på et minimum og umiddelbart lyder det som om at din datter får rigeligt med mælk hos dig og således slet ikke behøver sødmælk på flaske. Du fortæller at hun nogle gange kaster op, både frokost og aftensmad og det lyder umiddelbart, som om at I skal passe på ikke at give hende for meget mælk, men i stedet forsøge at skrue hendes mælkeindtag lidt ned.
Den plan jeg sendte til dig sidst, dur stadig. Af den kan du se at det vil være passende med 2 amninger, samt en portion tykmælk eller lignende om eftermiddagen. Jeg foreslår den sene aftenamning kl. 23 fordi jeg tænker at du her kan lægge hende tilbrystet og få hende fyldt lidt ekstra op til natten, så I alle derefter får en sammenhængende nattesøvn. Men det er også max, hvad hun skal have. Sutteflaske med sødmælk synes jeg ikke du skal gøre i. Du behøver sandsynligvis ikke vække hende, men kan lade hende spise i søvne.
Så hvis vi arbejder med 3 amninger dagligt og en portion tykmælk om eftermiddagen, så får hun, hvad hun skal have af mælk og om dagen skal du give hende vand af kop til sin mad og ikke mere sødmælk. Det er vigtigt, fordi jeg tror at hendes mælkeindtag er med til at hun kaster op og det er meget uhensigtsmæssigt på sigt. Hvis I bibeholder hendes jerntilskud, så er hun fint dækket ind, og derudover skal I så forsøge at følge den plan for dagen, som jeg sendte jer sidst:o)
Samtidig vil jeg sige at nogle børn jo lærer sig at kaste op, fordi de derved får en helt anden opmærksomhed fra deres forældre. Nogle børn kan faktisk også fremprovokere opkastning fordi forældrene skændes, stemningen hjemme er dårlig osv. Nu kender jeg jer jo ikke, men jeg synes det er relevant at I medtænker om der kunne være nogle af disse grunde til at jeres datter kaster op, når hun spiser, eller efter hun har spist.
Hvis hun ikke er til rugbrød så find noget andet fiberholdigt og godt brød. Du kan bage nogle boller til hende, som hun kan få i stedet, du kan også købe fiberholdigt brød i en lysere konsistens, som hun måske bedre kan lide.
Fortsat held og lykke, håber du kan bruge mine tanker lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske