Svar: Slut med bryst
5. november 2007
Alder:
20 mdr.
Kære Anette
Ud fra dine tidligere breve, så ved jeg jo hvad det har kostet af overvejelser med dette ammestop og derfor tænker jeg at det bedste for jer alle må være at stoppe helt. Jeg tror din datter vil blive frygteligt frustreret, hvis hun nogle gange får lov og andre gange ikke og det kan hun slet ikke finde ud af, det vil være synd. Da du samtidig nu er taget en beslutning om at det er slut, så synes jeg at I skal stoppe og sådan er det. Ingen grund til at trække tiden ud.
Hvis lillepigen vågner omkring kl 22 og her er vågen nok til at kunne spise, så synes jeg faktisk at det en overgang vil være helt okay at du her giver hende lidt banan, laver lidt godnatgrød eller lignende. Hun kan også få det inden du lægger hende til at sove til natten, som et sent aftenmåltid. Jeg synes det vil være helt okay at hun i en overgangsperiode får lidt ekstra at spise om aftenen, noget som let glider ned og som netop giver hende fornemmelsen af ro i maven, som du også selv er inde på. Har hun fået lidt ekstra at spise, så er du også sikker på at hun ikke behøver dit bryst om natten og det vil gøre det lettere for dig at stå imod.
Med hensyn til middagslur, så springer nogle børn faktisk denne over i din datters alder, men det afhænger meget af, hvor meget din datter i øvrigt sover om natten. De fleste børn vil i 1½-2 års alderen stadig have behov for at sove 1-2 timer i løbet af dagen ud over deres nattesøvn. Hvis hun ikke vil, så kan I som du siger jo ikke tvinge hende, til gengæld sover hun så måske lidt tidligere den dag...
Forsøg dog så vidt muligt at have en rytme for dagen med plads til en enkelt lur, faste tider for maden hun indtager osv. så I på den måde har lidt struktur. Det vil også gøre det lettere for andre at passe hende og for hende at undvære amning...
Fortsat held og lykke, krydser fingre for at det går let og smertefrit. Det bliver lidt vemodigt den sidste gang du ammer, men det skal nok gå, knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske