Svar: Langsigtet plan for søvn
5. november 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Gitte
Første led i at få jeres dreng til at sove i sin egen seng, er at gøre ham tryg ved sengen. Det vil derfor være rigtig godt, hvis I kunne starte med at fjerne siden på tremmesengen og stille den helt op langs siden på dobbeltsengen. Jeg tænker at jeres lille dreng, så vil kunne ligge i sin egen seng, men stadig tæt nok på til at han kan se dig og tæt nok til at du kan række en beroligende hånd over en gang imellem uden at du behøver stige ud af din seng.
Da det lyder som om at du ammer ham i søvn og også ammer ham en enkelt gang om natten, hvorefter han sover videre, så vil næste skridt være at du efter amning putter ham i hans egen seng, stadig imens sengen står ved siden af din, så du er i nærheden. Han får den mælk han har behov for, men skal så derefter lære at sove uden at ligge tæt op af mors bryst eller ansigt.
Når han kan det, og således fint sover i sin seng om natten, så flytter I sengen til hans eget værelse, hvor du fortsætter med at amme ham inden han skal sove og herefter lægger ham over, står ved ham, kærtegner ham blidt osv. så han føler sig rolig og tryg.
Alt efter hvor gammel han så bliver, så vil der være forskellige perioder, hvor han vil være mere trgyhedssøgende end andre, have behov for at se jer, være jer mere nær osv. men det tager vi til den tid. Lige nu er planen altså at lære ham at sove i sin egen seng og at sengen skal være et trygt og rart sted at være.
Du kan også forsøge at putte ham i hans seng om dagen, så han også der oplever det som noget godt. Han må også gerne ligge i sin seng, når han er vågen, pludre lidt, lege osv. hvis han har lyst til det. Han skal ikke ligge i sin seng og græde, så det forbindes med noget ubehageligt, men skal stille og roligt gøres tryg med at være i den. Det samme når den til sidst flyttes på eget værelse, så er det rigtig godt, at han også om dagen nogle gange prøver at sove og være i sin seng, så han oplever det som noget rart og noget naturligt.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske