Brev:
Langsigtet plan for søvn
5. november 2007
Alder:
6 mdr.
Langsigtet plan for søvn
Hej
Jeg har lidt brug for en længere sigtet plan for, hvordan vores søn på et tidspunkt sover i sin egen seng. Indtil nu er han faldet i søvn i vores og vi har så flyttet ham over i hans egen. Det er egentlig gået ok... men men...
Grundet sygdom har jeg og min mand ikke haft overskuddet til at gennemføre dette hver aften. Vores prioritet har i en periode heddet "en god nats søvn" først og fremmest - dernæst sove i egen seng. Dog har jeg været obs på at vores søn ikke er faldet i søvn ved brystet - dvs. fjernet brystvorten i tide... Han kan nu godt vågne op, se at jeg ligger ved siden af, og så selv falde i helt i søvn. Ligger jeg så ikke ved siden af - så kalder han på mig...
Pt. sover han så i vores seng, og det går faktisk ok. Hverken min mand eller jeg er synderligt generet af det, og vi får alle vores søvn, og vores privatliv fungerer. Vores søn vågner kun en gang mellem kl. 24-06 og skal ammes. Han ligger ved siden af mig oppe ved hovedet, med sin egen dyne, og sover enten på siden eller ryggen. Han er ikke specielt urolig om natten, så jeg mærker ikke meget til ham. Han kan ikke falde på gulvet.
Vi er lige flyttet i en større lejlighed og har nu fået så meget plads at vores søn kan få sit eget værelse, og her er vores mål at vi kan putte ham derinde og at han så også sover hele natten derinde... Målet for fremtiden - men det kræver en plan, som jeg håber du kan hjælpe med.
Om dagen sover vores søn 2 lurer af 1-2 timers varighed - nogen gange en powernap sidst på dagen, hvis formiddagsluren kun har været 1 time. Han får grød og mos 3 gange dagligt, og spiser ok. Han er ikke den store spiser, men spiser nok 1 dl til hvert måltid. Han får vand eller evt. mme at drikke til, men primært vand.
Min mand møder kl. 4, så vores "sengetid" ligger omkring kl. 20 - jeg er nogen gange oppe til kl. 21, men det sidste stykke tid har energien ikke været der.
Vores søn er meget trygheds-, kontakt- og nærhedskrævende. Han befinder sig bedst i mine arme (eller hos far) og kræver meget opmærksomhed af os. Han kan dog i kortere tid godt beskæftige sig selv. Motorisk er han begyndt at trille/krybe og kan sidde selv uden støtte (med rank ryg). Han er allerede begyndt at bruge pincet-greb på små genstande.
Han har ingen problemer med mange indtryk, dog vælger han de mennesker han vil have tæt på med omhu. Nogen mennesker får det helt store smil - ved andre stikker han i et hyl...
Jeg ammer mellem 4-6 gange i døgnet alt efter appetit.
Jeg ved ikke om du har behov for disse oplysninger - men nu har du dem...
Håber du kan hjælpe os med at nå vores mål...
Med venlig hilsen
Gitte