Svar: Mørke rande under øjnene
5. november 2007
Alder:
18 mdr.
Kære Inge
Sorte rande under øjnene kan skyldes mange ting. Det kan være mangel på søvn, det kan være en meget ensidig kost, dårlig fordøjelse, kredsløbsproblemer, tæt pigmentering, nogen er bare genetisk lidt mørkere under øjnene end andre, - da det kun er under det ene øje, så kan det også være at hun har slået sig. Hvis hun er en meget lys pige - altså meget lys i huden, så kan man også nogle gange se blodårerne danne et lidt mørkere blåligt skær under øjnene uden at det behøver betyde noget problematisk.
Hvis du er i tvivl omkring, hvorvidt det du oplever hos din datter er normalt, så synes jeg du skal drøfte det med lægen. Det kan være udmærket lige at få en lægesamtale, hvor I taler om, hvordan I har det og hvordan du oplever at din datter trives, udvikler sig, spiser osv.
Det er fint at du forsøger at variere hendes kost, så hun får så meget forskelligt som muligt og at du også supplerer hendes kost med en vitaminpille.
En madplan for en pige på 1½ år kunne se således ud:
Morgen: Havregrød, øllebrød eller lignende, mælk af kop
Formiddag: ½ bolle med smør (opskrift følger), lidt ost i stænger, ½ banan, stykker af appelsin, fersken, blommer, melon eller anden frisk frugt, evt. bær, vand af kop
Frokost: Brød med forskelligt pålæg, tilbehør af rester fra aftensmaden, det vil sige godt kogte pastaskruer, frikadelle af kød eller fisk, stykker af kylling og lignende. Dertil lidt kogte grøntsager som ærter, majs og gulerod. Vand af kop
Eftermiddag: En portion tykmælk eller lignende med frugtmos, bær, rugbrødsdrys osv. ½ bolle med smør, evt. lidt marmelade eller frugtmos på, vand af kop
Før aftensmad: En tallerken med lidt forskelligt grønt, det kan være ærter, majs, rød peberfrugt, gulerod, avokado og lignende, vand af kop
Aften: Aftensmad - det samme som I spiser, ris, pasta, kød, fisk - udgangspunktet er jeres mad og naturligvis kan hun spise stort set det samme som jer. Lav sovs hun kan få hen over grøntsagerne, hvis det hjælper - tænk i de lidt gammeldagsretter og retter som smager af noget. Som dessert kan hun få en portion frugtgrød med sødmælk og mælk af kop
Puttes evt. med amning
Gode boller til børn kan være havregrynsboller eller grahamsboller. Sundhedsstyrelsen har en opskrift på gode og nærende boller. Dejen laves om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne. Opskriften er her:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel eller havregryn
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ed at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bageris. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
Og her er en opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Det lyder som om at din datter er mest til de lidt søde fødevarer (kanelsukker, frugtyoghurt, ferskenmos) og jeg tænker at det er meget vigtigt at du søger for at hun ikke kun får søde fødevarer, men spiser godt med brød, grøntsager, pasta, ris, kød og fisk.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:O)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske