Svar: Lidt om søvn og mad
5. november 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev, hvor er det dejligt at høre at Malthe har fået så meget mere rytme og nu sover så godt, som han gør - han lyder til at være lige efter bogen:o)
Hans lure om dagen, behovet for at blive hjulpet lidt videre i søvnen osv. lyder helt alderssvarende og du gør det rigtig godt og på den rigtige måde. Netop ved at du hjælper ham videre i søvnfasen, gør at han stille og roligt nok selv skal lære det og det er således rigtig fint og I er på rette vej.
Det er også helt normalt at han ikke sover så tungt sidst på morgenen, men fint at han trods alt sover. Han har en alder nu, hvor han er meget mere aktiv, følger meget med i alt, bruger sig selv på en anden måde osv. og alt det han oplever skal også bearbejdes i drømme. Det giver en mere urolig søvn.
Det er en flot vægtøgning din dreng har, det er super at han spiser så godt. Så længe han sover godt om natten på sin vælling, så lyder det fint at bibeholde denne. Men hvis han begynder at vågne mere hyppigt og generelt virker til at være mere sulten, hvor en øgning af mælkeindtaget ligesom ikke er nok, så vil det være fint at du begynder med lidt skemad.
Det kan være i næste uge, men det kan også sagtens være at der går en måned mere og det er helt okay. Du skal også se på, hvordan han virker generelt. Er han god til rent motorisk at holde sit hoved, følger han tingene med øjnene, hvor han drejer hovedet - hvis du sidder med ham på skødet, følger han så den mad du putter i munden. Hvordan når han får sine d-vitaminer på en ske - åbner han munden, når skeen kommer eller forbinder han stadig ikke skeen med noget der skal i munden. Det er lidt af de signaler du får, som tegn på at han er parat til skemad.
Du kan i min artikelsamling finde artiklerne: "Fra mælk til skemad og den første mad" og "Den første skemad" som jeg har skrevet om netop det emne.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske