Brev:
Lidt om søvn og mad
5. november 2007
Alder:
4 mdr.
Lidt om søvn og mad
Hej Helen...
Tak for dit forslag til plan for dagen. Det har hjulpet rigtig meget. Ja i det hele taget går det så meget bedre med søvn, afføring mv. Nu har jeg bare lige nogle små spørgsmål til dig. Malthe er nu 4 måneder (18 uger)
Det er sådan, at Malthe nu sover 12 timer nat afbrudt af 1-2 måltider, 45 min formiddag, 2-3,5 time middag og 30 min eftermiddag. Til middag vågner han efter 45 min. og skal have hjælp til at komme videre i søvnen. I nogle tilfælde er det at give sutten og nusse ham nok og i andre bliver jeg nødt til at tage ham op og vugge ham, hvorefter han ret hurtigt sover videre.
Er dette meget normalt i hans alder, at han stadig skal hjælpes videre i søvnen?
Kan jeg forvente, at han på et tidspunkt selv kan komme videre i søvnen og i så fald er det noget jeg kan gøre noget til ??
Hans appetit er nu også ved at komme tilbage, hvilket er dejligt. Vi er lige opstartet vælling, da han begyndte at sove meget uroligt om natten og vågnede flere gange. Han spiste næsten 200 ml, når jeg gav flaske. Det har gjort, at han sover tungt fra 22.30 (hvor han har fået vælling) til omkring kl 04. Her giver jeg ham så flaske, hvor han spiser 150 ml og sover igen bagefter.
I denne efterperiode sover han ikke helt så tung, men alligevel ca2,5 time mere. Er dette normalt ??
Han viser stadig ikke tegn på, at han er sulten om dagen, da han er så optaget af det han er i gang med. Når jeg tilbyder flasken efter 3-4 timer bliver han helt vild og spiser med stor iver (og større portioner nu). Han spiser 6-7 gange om dagen. Han vejer jo nu godt 7,2 kg og er 66 cm. Han vejede jo 2750 g ved fødslen, så han har jo vokset kolosalt og er efterhånden godt i stand. Hvordan ved jeg, at han er ved at være klar til skemad ??
Hmm tror vist at dette er nok for denne gang. Endnu engang tak for en skøn brevkasse, hvor kan man finde svar på mange af sine spørgsmål - det er bare dejligt :-)
Maria