Svar: Ingen søvn uden sutten
5. november 2007
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det er helt rigtigt, at man taler om vanebetinget afbrudt søvn, når børn lærer, at de skal have sutten i munden for at kunne sove. Det betyder, at de så vågner hver gang sutten tabes i forvisning om at mor eller far putter den i munden igen og derfor skal man generelt være meget opmærksom på ikke at give dem denne vane. Det er fint at børn får sutten at falde i søvn på, men ikke hver time natten igennem.
Din datter har en alder nu, hvor der sker rigtig meget med hende. Hun bruger sig selv mere fysisk og skelner også mere og mere tydeligt mellem kendt og ukendt. Det betyder også at hun drømmer mere og derfor sover mere uroligt. Hvis du derfor fornemmer at sutten lige nu er det bedste middel til at hjælpe hende videre i søvnen og den gør at hun så sover bedre, at det er en periode osv. så er det helt okay at du giver hende sutten. Men sørg for at holde øje med at det ikke bliver hyppigere og hyppigere.
Lige nu fortæller du jo om en pige som med sin sut godt kan sove 2-3 timer, hvor hun faktisk starter med at få sutten, falder i søvn, taber den og sover videre, for derefter at vågne op for at få den igen - det er okay. Problemet opstår, hvis hun begynder at vågne hver gang hun taber sutten og således ikke er i stand til at sove uden. Her må du så forsøge at få hende videre i søvnen uden sut, berolige hende med kærtegn, hjælpe hende med at skifte stilling, give hende suttekluden osv.
Til sidst vil jeg lige sige at du naturligvis skal være opmærksom på at det ikke handler om sult mere end suttebehov og at du skal sikre dig at hun får mælk nok i løbet af dagen. Hun er så stor nu, at hun måske har behov for lidt mere at spise og derfor skal have øget sit mælkeindtag lidt:o)
Fortsat held og lykke:O)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske