Svar: Puttes og falde i søvn selv
4. november 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Linda
For det første synes jeg som udgangspunkt ikke, at I skal være kede af, at I vugger jeres lille pige, når hun skal sove. Man hører ofte at det er en dårlig vane og skadeligt på sigt, men at blive vugget og holdt i favn, føle sig omsluttet, er en bevægelse og noget som barnet kender inde fra maven. Det er derfor meget beroligende og trygt for børn at blive vugget og det hjælper dem, når de skal sove. Samtidig stimulerer vugning børnenes balancecenter og det er således vigtigt for deres motoriske udvikling.
Når det er sagt, så har du dog fuldstændig ret i at hun jo ikke bliver lettere og det på sigt kan blive tungt at stå og vugge jeres datter for at hun kan falde i søvn. At hun har behov for at skulle køres en tur i barnevognen eller vugges lidt imens hun ligger i sin lift, synes jeg kan være en udmærket løsning. På den måde kan hun komme mere og mere ud af din favn og stille og roligt lære at falde i søvn selv, hvor hun bliver lagt.
Små børn skifter søvnfase efter ca 30-40 minutter og når du lægger din datter fra dig efter amning og hun er faldet i søvn i din favn, så fornemmer hun skiftet, det sker lige der, hvor hun skifter søvnfase og så vågner hun op igen og har atter brug for hjælp til at komme videre i søvnen, hvorfor du atter må amme og forsøge igen og igen.
Det vil derfor være en rigtig god idé at du forsøger at holde lidt øje med, hvordan hun spiser, og ikke lader hende sove i dine arme. Hun skal ligesom spise færdig og så skal hun puttes inden hun sover tungt. Det vil være hensigtsmæssigt at hun ammes og når hun så efterfølgende viser træthedstegn, så gør I klar til at putte hende. Hvor I normalt ville gå lidt med hende i armene, skal I istedet svøbe hende. Det at være svøbt vil give hende fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme. Det kan være en fordel at du ammer fra den ene side, skifter hende, svøber hende og tilbyder hende brystet fra modsatte side imens hun er svøbt. Her efter skal hun puttes.
Det er naturligt at hun protesterer, når hun lægges fra en varm favn ned i en kold seng. Nogle har derfor glæde af at lune sengen lidt ved f.eks. at bruge flonelslagner og ved at bruge en varmedunk eller lignende på madrassen før barnet puttes. Hvis man gør dette er det dog meget vigtigt man sikrer sig at sengen ikke er for varm, da børn ikke må overophedes pga risikoen for vuggedød.
Sengen kan også gøres hyggelig og tryg ved at have en sengerand, en himmel eller lignende, så barnet på den måde er omsluttet og føler sig mere som "liggende i en lille hule".
Når I lægger hende fra jer, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og du kan forsøge med en sut eller giv hende spidsen af din lillefinger at sutte på. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Ud over måden at putte hende på, så skal du naturligvis også være opmærksom på at hun ikke må være sulten. Hun har en alder nu, hvor hun har behov for at få mælkemængden sat op og derfor skal hun lægges hyppigere til brystet end hun tidligere har gjort. Sørg derfor for at hun få lidt ekstra at spise, det hjælper også nogle gange til at hun så vil sove lidt bedre.
Du skriver at det er vigtigt for jer at far kan tage over og at I gerne vil at hun kan passes af andre. Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvor vigtigt dette er. Hvis det er noget, som betyder meget for jer, så tænker jeg at det vil være relevant at introducere hende for en flaske. Du kan overveje om du vil malke ud, så hun får din mælk på flaske. Men hvis du på sigt og inden for nærmeste fremtid, gerne vil noget andet end amningen inden sengetid, så er flasken alternativet og det vil være sådan de næste mange måneder frem. Hun skal være rigtig gammel (omkring 1 år) før hun kan nøjes med en kop mælk inden hun skal sove.
Så jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre og gør at i finder ud af, hvad der mon passer bedst til jeres lille familie. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske