Svar: Vi skælder ud hele tiden...
4. november 2007
Alder:
6 år
Hej med dig
Jeg kan godt høre at I har det svært hjemme hos jer, både jer forældre, men bestemt også jeres dreng.
Det første jeg vil sige er, at I skal tænke over at der er noget der hedder selvværd og noget der hedder selvtillid. Selvtillid handler om det vi kan, det vil sige de ting som vi er gode til, de ting vi præsterer. Hvis man er god til at klatre i træer, spille bold eller andet, så har man selvtillid på disse områder.
Selvværd handler om at man synes man selv har værdi. Det handler om hvem man er og hvordan man forholder sig til sig selv. Børn får højt selvværd af at blive set og anerkendt af deres forældre, af at føle de er værdifulde.
Selvværd og selvtillid er altså to forskellige ting og det er vigtigt at man er bevidst om at god selvtillid på forskellige områder ikke giver et bedre selvværd. Det er derfor også vigtigt at forældre er bevidste om, at det at rose barnet kan give barnet masser af selvtillid, men at ros ikke behøver påvirke deres selvværd.
Når I skælder ud, så påvirker I jeres drengs selvværd på en meget negativ måde. Han føler sig forkert og han føler ikke at I kan lide ham mere. Det er ikke så meget det I siger, men det er tonefaldet, måden I siger tingene på. Det er jeres vrede, som skader ham. Hvis I bliver ved med at skælde meget ud, så vil tilliden imellem jer blive mindre og mindre og motivationen for at samarbejde bliver også mindre. Det er altså ikke nogen løsning at skælde ud, det bliver faktisk kun værre.
Jeres søn har brug for at vide at I elsker ham og ser ham som den han er. Han har behov for at føle sig lyttet til, føle sig forstået. Det giver ham selvværd. Har man et højt selvværd, så ved man at man er god nok selvom man har begået en fejl. Det er sådan han vokser og udvikler sig i positiv retning. Som udgangspunkt, så vil børn altid gøre det, de ved gør deres forældre stolte af dem, de lærer ikke af at få skæld ud, men lærer bedst i et positivt miljø, hvor de voksne støtter dem og viser at elske dem selvom man nogle gange gør fejl.
Det er altid en god idé at tælle til ti og holde vreden tilbage. Prøv derfor at spørge ind til situationen og hvad jeres dreng tænker og føler. Han er 6 år nu og har derfor et rimeligt godt ordforråd, så tal med ham og prøv at sætte jer ind i hans situation, prøv at sætte jer ind i hvad han tænker ud fra, hvordan man ser tingene når man er en dreng på 6 år. Lyt til ham, lyt til hans følelser og og hvis han ikke selv siger så meget, så prøv at spørge ind til hans følelser. Brug evt. jer selv, - fortæl ham, hvordan I kan have det i visse situationer.
Det kan f.eks. være at sige "jeg kender godt det der med at komme til at sige noget, som ikke passer. Nogle gange så bliver jeg spurgt om så meget og så ved jeg ikke hvad jeg skal svare og så kommer jeg til at sige noget forkert - kender du det?" og så kan man også vende den om og sige "Jeg bliver bare så ked af det, når jeg kan mærke at du siger noget forkert" - "måske kunne vi aftale at, hvis jeg spøger om noget du ikke ved, så er det okay at sige du ikke ved det.." Forklar ham hvad du føler og lave positive alternativer, så han ved, hvad han skal gøre i stedet.
Det er rigtig vigtigt, at I hjælper ham med at sætte ord på og også opsummere hans synspunkter ved at sige det højt. Man kan godt lytte til og acceptere barnets følelser, samtidig med at man også fortæller, hvad der er uacceptabel opførsel. Og når dette er sagt, så er det også meget vigtigt, at I medtænker at jeres dreng altså kun er 6 år gammel og I skal passe på ikke at forvente alt for meget af ham. I skal have tålmodighed, for I skal forklare tingene mange gange, men det er meget vigtigt at I ikke mister overblikket og ender med at skælde ud dag ud og dag ind. Prøv at arbejde på at få nogle gode relationer og en positiv atmosfære, det giver en bedre stemning og gør det lettere for alle at være der.
Håber at I hermed er hjulpet lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske