Svar: Døgnrytme, motorisk uro, amning/flaske, vil ikke ligge i barnevogn m.v.
4. november 2007
Alder:
3 mdr.
Kære lille S´mor
Det er jo fantastisk at jeg også hører fra jer familier, når I holder ferie:o)
For mig at se er der en meget stor sammenhæng imellem S´søvn, madindtag, motoriske uro og frustration mod at ligge i barnevogn og det handler om hans alder.
Det lyder som om at S er igang med det man kalder for et tigerspring. Det er når barnet pludselig tager et ordentligt ryk i udviklingen både mentalt og fysisk og det giver naturligt en uro i en periode.
S har en alder nu, hvor han oplever meget mere af verden, ser længere og begynder at skelne imellem om det er fremmede eller kendte personer der henvender sig til ham. Han oplever også rummet og omgivelserne mere bevidst og reagerer således på om han er hjemme eller ude - du vil sandsynligvis kunne fornemme en forskel her og også en større forskel fordi I jo netop nu er på ferie og ikke hjemme.
Samtidig er han også mere aktiv motorisk, han bruger sine armen og ben mere, ligger ikke længere så stille er måske allerede begyndt at kæmpe lidt for at trille om på siden og det giver ham naturligt en større fysisk uro.
Det gør det svært for ham at koncentrere sig om flasken og brystet, han har svært ved at finde ud af om han egentlig skal spise lige nu eller følge med i verden, han har også svært ved at sove og finde roen og i det hele taget så virker det som om han ikke rigtigt kan finde ud af hvad han skal og hvad han vil.
Han har derfor brug for at du hjælper ham præcis som du gør. Forsøger med flasken, giver en pause og prøver igen og så tager han den, for det var jo det han ville. Andre gange er det ikke det og så er det så også okay - du skal ikke presse ham, men så i stedet prøve at snakke lidt med ham og du må gerne sætte ord på den frustration du har, hvis det hjælper "hvad er det dog du vil, kan du slet ikke finde ud af det, var du slet ikke sulten, jamen så venter vi da bare lidt" osv. snakke med ham, aflede lidt, holde hans kontakt og så prøve igen lidt senere.
Det kan være en god idé at gå ind i soveværelset med ham og på sengen lade ham få lidt ro og også her give ham flasken, så han ikke er i favn hver gang, men ligger ved siden af dig. Det kan være en god idé at bruge barnevognen, køre en tur, hvor han får lov til at ligge og kigge lidt ud og få stimuli på en anden måde. Det at tage kalechen ned, så han kan se verden, kan være rigtig godt. Måske har vognen et lille ryglæn, som I kan hæve lidt. Han må ikke sidde, men han kan måske godt ligge lidt skråt, så han halvt sidder, halvt ligger - ikke for længe af gange, men okay til at han kan ligge og kigge lidt ud på verden og netop derfor holde til at ligge i sin vogn imens han er vågen.
Og andre gange vil det give for mange stimuli, netop fordi han er så opmærksom og så er det netop vigtigt at svøbe og skærme ham, ved at putte ham i liften, stille den lidt afsides osv.
Den udvikling I beskriver lyder således helt normal og naturlig for jeres dreng alder.
Fortsat held og lykke og fortsat god ferie:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske