Svar: Skællet hud på nyfødt
4. november 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Tina
Det er helt normalt at spæde børn "skifter ham" og det er især på maven og omkring håndled og ankler at man ser det. Det er således ikke unaturligt eller farligt.
Nogle gange bliver huden dog så tør at den sprækker og her vil det være rigtig godt at tilføre huden lidt fugt udefra. Hvis hun sprækker, så der går hul, så er der risiko for infektion og dette skal naturligvis forebygges. Hvis jeres drengs navle er faldet af og helet op, så vil det være rigtig godt, at I bader ham og her bruger lidt badeolie beregnet til små babyer.
Derudover vil det være udmærket at smøre ham med lidt creme eller lotion, man kan også smøre med lidt olie på huden omkring håndled og ankler - der hvor den er mest tør.
Med hensyn til bleer, så kan jeg se at I bor i udlandet og derfor kan det måske være svært at finde bleer uden lotion. Det er at foretrække en ble, som er ren og fri for parfume og andre ting, men hvis I ikke kan få det, hvor I bor, så må det jo være sådan. Det lyder umiddelbart ikke til at være bleen, som gør at huden bliver tør og sprækker, det er helt naturligt. Hvis han ikke tålte bleen, så ville han få knopper og mere eksemlignende udslæt.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske