Svar: Kun grøntsagsmos?
4. november 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Moar
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne få din datter til også at spise grød. Det er vigtigt at hun får så varieret en kost som muligt og grød er godt til også at holde lidt gang i maven. Nu hvor hun er knap 6 måneder gammel, vil det således være rigtig godt at hun får både grød og grøntsagsmos.
I første omgang vil jeg foreslå dig at du forsøger med en risgrød og så bruger lidt af den grøntsagsmos som hun godt kan lide som topping. Du kan f.eks. godt lave lidt risgrød og så bruge gulerodsmos sammen med. Derudover tænker jeg at du så småt kan forsøge med lidt havregrød eller øllebrød. Måske hun bedre kan lide disse grødtyper. Forsøg også med forskellig konsistens i grød, både hvor det er lidt tykkere og hvor det er lidt tyndere og se om det er konsistensen hun ikke bryder sig om. Prøv også både hjemmelavet og de industrielle produkter og se hvad hun bedst kan lide.
Hendes hårde mave skal behandles. Det er vigtigt for at hun overhovedet har lyst til at spise. Så hvis du oplever at hun generelt har tendens til hård mave, så skal du give hende laktulose. Jeg ved at du tidligere har spurgt til dette og det kan være nødvendigt at øge hende i indtag. Hun må få 1 ml pr kg hun vejer og du kan dele dosis i to, så hun får både morgen og aften. Det vil sige at hvis hun f.eks. vejer 6 kg, så kan du give hende 3ml morgen og 3 ml aften. Du må så regulere mængden lidt op og ned indtil du oplever at maven fungerer og afføringen er blød. Hvis du oplever at dette ikke er nok, at hun f.eks. skal have ekstra lakulose for at få en effekt, så er dette også okay, - drøft så med lægen, hvor meget du skal give hende.
Det vil også være en god idé at du begynder at give hende lidt sveskemos og så synes jeg også at du så småt skal begynde at variere hendes grøntsagsmos mere og mere. Fra 6 måneders alderen må hun stort set få alle slags grøntsager og kan her også begynde med lidt kogt kød eller fisk. Jeg ved at du tidligere har spurgt til at lave mos af pastinak og persillerod, så jeg tænker at du allerede har lavet dig nogle overvejelser omkring ændring i mos.
Væske er også vigtigt for at holde maven igang og umiddelbart kunne det jo godt lyde som om at din datter ikke drikke så store mængder. Det er en god idé at give vand til alle skemåltider og du må forsøge dig frem med forskellige typer af kopper og se, hvad hun bedst kan finde ud af.
Det er ikke sikkert at I får hende til at tage flaske, med den alder hun har. Hun lyder til at være en bestemt dame, som har valgt den ægte vare allerede da hun var et par måneder gammel og det kan man jo ikke fortænke hende i. Du kan evt. forsøge at malke lidt ud, så smagen er den samme som hun kender fra brystet og så se om hun så vil acceptere en flaske, eller må du tage af sted og så må mormor give skemad og vand af kop imens du er væk. Hun kan jo så også forsøge med flasken, nogle gange hjælper det at mor ikke er til stede, for så er der jo ikke andre muligheder..:o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske