Svar: Diverse spørgsmål vedr. mad
4. november 2007
Alder:
6 mdr.
Kære lettere forvirrede mor
Jeg synes det lyder som om at I er ved at komme rigtig godt igang med skemaden og som om at din dreng nu har fundet ud af hvad det drejer sig om:o) Dejligt!
Det lyder som en rigtig god idé at du begynder at give ham skemad 3 gange dagligt, hvor du giver grød om morgenen, skifter mellem f.eks. øllebrød og grøntsagsmos til frokost og giver grøntsagsmos om aftenen. Øllebrøden foreslår jeg til frokost, fordi det stille og roligt vil vende ham til rugbrødssmagen, så han kender til dette, når han omkring 8 måneders alderen skal til at have rugbrødshapsere. Grøntsagsmosen er ligeledes god på dette tidspunkt, fordi han også til frokost fremover vil have glæde af at få forskellige grøntsager.
I takt med at han spiser mere og mere skemad så vil hans indtag af mme automatisk falde lidt og han vil således regulere sit behov selv. I forhold til hans alder så lyder det helt alderssvarende at han drikker ca 800ml mme i døgnet ved siden af skemaden. Nogle børn drikker mindre, andre lidt mere.
Med hensyn til gluten, så er det sådan at det hos disponerede mennesker kan fremkalde sygdommen cøliaki. Gluten findes i hvede, rug, byg og havre og indholdet i hvede er betydeligt større end i de andre tre kornsorter.
Man mener at introduktionstidspunktet og mængden af gluten har betydning for om sygdommen udvikles og sundhedsstyrelsen anbefaler at man derfor ikke giver børn glutenholdig mad før 6 måneders alderen og herefter kan indtaget stige gradvist.
Sundhedsstyrelsen anbefaler at man starter med ris, majs, hirse og boghvedegrød til børn, da dette er helt fri for gluten. Når barnet bliver omkring 6 måneder kan man begynde med havregrød og øllebrød da indholdet af gluten i disse grødtyper er meget lav. Det vil være udmærket at du begynder med disse grødtyper og således varierer lidt mellem havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Det at få lidt grovere grødtyper er godt til at holde maven igang og vigtigt for at barnet også vender sig til at arbejde med maden inde i munden.
Samtidig anbefaler jeg også at man begynder at give børn i 6-7 måneders alderen brødskorper, grove skorper, ristede rugbrødsbjælker og lignende som de kan sidde med i hånden, opbløde med spyt og på den måde øve sig i at bruge munden til at spise med på en anden måde. Det betyder ikke at børn i denne alder skal til at spise masser af brød ved siden af deres grød og man skal se på deres samlede indtag over dagen og tilbyde dem mere og mere variation. Derfor anbefaler jeg normalt også at grød max udgør 2 af dagens måltider og resten grøntsagsmos.
Det vil være en rigtig god idé at du nu begynder at lave grøntsagsmos af rigtig mange grøntsager og det er vigtigt at maden smager af noget. I må også meget gerne begynde at bruge lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen. Og jeres drengs mad skal således til at tage meget mere udgangspunkt i den mad I andre spiser. Hvis I f.eks. får frikadeller, almindelige eller fiskedeller, så kan han sagtens spise lidt af det inderste af en frikadelle. Du kan mose det ned i hans grøntsagsmos. Hvis I laver lidt sovs med sødmælk, så må han faktisk også gerne få lidt af dette på sin grøntsagsmos.
Ofte er rodfrugter rigtigt godt, da de har en kraftig smag. Idéer til grøntsager kan være: Forskellig slags kål - savoykål, grønkål, rosenkål mv., ærter, majs, grønne bønner, porrer, tomat uden skræl, avokado, squash, selleri, spinat, persillerod, pastinak osv.
Han må få alle grøntsager dog er det sådan at i spinat, selleri, fennikel og rødbede er nitrat. Det betyder at netop disse 4 grøntsager ikke bør udgøre mere end 1/10 af retten eller gives hver 14 dag. Det skal ikke afholde dig fra at bruge dem engang imellem, netop fordi det smager og det vil han sikkert kunne lide.
Hvis I spiser kylling, laks, torsk osv. lavet i ovn, så kan han også sagtens få lidt af dette. I kan også bruge lidt tun, makrel, rogn osv. det er okay og det kan være lettere at få fisk i grøntsagsmosen på den måde.
Det er helt fint at du en gang imellem bruger grøntsagsmos fra glas, stille og roligt kan du så begynde at blande den industrielle mos med noget af det du selv har lavet og på den måde få din dreng til at spise mere af jeres mad.
I forhold til de industrielle produkter, så har Tænk lavet en test af disse og de 'dumpede' alle sammen. Du kan på www.nestlebornemad.dk se Nestles kommentar til testen og deres produkter.
Jeg har i forbindelse med at denne test blev lavet kontaktet sundhedsstyrelsen for at høre, hvordan vi skulle forholde os og der er umiddelbart ikke grund til at tro at børn hverken underernæres eller fejlernæres, hvis de får de industrielle produkter. Det er dog meget vigtigt at barnet forholdsvis hurtigt kommer igang med familiens mad og lærer at spise det samme som vi andre gør. Det er vigtigt fordi måltidet er en fælles ting, som vi nyder sammen og det er også vigtigt fordi mange af de industrielle produkter er meget fine i konsistensen og barnet skal jo lære at tygge.
Personligt synes jeg det er vigtigt at skelne imellem de forskellige produkter. Jeg køber f.eks. ikke pulverkartoffelmos, men laver mosen ved at koge nogle kartofler. Jeg synes det giver en helt anden smagsmæssig oplevelse og det synes jeg er vigtigt. Så for mig er der stor forskel på om man køber en pakke kartoffel, gulerod og broccoli blanding som pulver eller om man køber mosen på et glas... Hvorimod om man køber en pulvergrød, som består af rismel og modermælkserstatning og man selv tilsætter vand eller om man køber tingene hver for sig og selv blander det - her kan jeg personligt ikke se den store forskel, men det er min holdning:o)
Nå men, en plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 6.30-7: Flaske med mme
Formiddag 9.30: Havregrød eller anden form for grød, evt. med lidt frugtmos starte stille og roligt op med de lidt grovere typer, vand af kop
Puttes til formiddagslur, evt med en flaske
Frokost 12: Øllebrød eller grøntsagsmos og begynde med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen, vand af kop
Puttes til middagslur med en flaske ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 16: Flaske
Powernapper evt. men denne lur plejer ofte at forsvinde efter 6 måneders alderen
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og igen med lidt kød eller fisk, stille og roligt mere og mere udgangspunkt i den mad I spiser, vand af kop, sidde med ved bordet i sin høje stol, få brødskorper eller lignende i hånden at sidde med
Puttes til natten med en flaske kl. 19.30 - 20.00
Sen aften 23.00 - 24.00: Flaske
Nat 24-06: Sover
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre og giver dig en idé om hvordan det næste stykke tid kan se ud hos jer, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske